VION, de grootste varkensslachterij van Nederland, heeft een film uitgebracht waarin het naar eigen zeggen volledig transparant is over het slachtproces. Een goed idee, maar volledig? Nee.
In een korte video onthult Varkens in Nood wat VION heeft weggelaten en waarmee het de kijker misleidt. Tegen deze misleiding heeft Varkens in Nood een klacht ingediend.
Varkens in Nood zou er beter aan doen duidelijk te maken hoe mensen willen dat een varken prettig wordt doodgemaaktHumaan slachten
Terecht was er veel commotie over de mishandeling van varkens in een slachterij in België. Dat het grootste deel van de varkens op een ellendige manier aan hun einde komt, is minder bekend. VION laat het hele slachtproces stap voor stap zien, behalve die ene, meest essentiële en voor de varkens verschrikkelijke stap: de verdoving met koolzuurgas (CO2). Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat varkens liever 72 uur zonder water zitten dan een tweede keer geconfronteerd te worden met koolzuurgas.
Wat houdt de klacht in?
Varkens in Nood stelt dat de voorlichting door en over VION reclame is in de zin van artikel 1 NRC (Nederlandse Reclame Code) en dat deze reclame oneerlijk en misleidend is in de zin van de artikelen 7 en 8 NRC.
We maakten in een eerder draadje al duidelijk dat juist VION als enige slachter dierenrechtenorganisatie Eyes on Animals toeliet om te filmen (zie hieronder) wat er gebeurt tijdens de CO2-bedwelming. Die beelden had Varkens in Nood zonder enig probleem in zijn filmpje kunnen monteren. Daar wezen we op omdat we dat wel zo fair vonden. Varkens in Nood blijkt zich er niet aan te storen. Dat is een beetje vals.
Varkens in Nood zou er beter aan doen duidelijk te maken hoe mensen willen dat een varken wordt doodgemaakt. Ook professor sociale psychologie Roos Vonk vindt dat de juiste weg. Als die mooie dood duidelijk is, kopen ze alleen nog maar prettig doodgemaakte varkens bij Albert Heijn.
De CO2-gondel in onderstaand filmpje is gemaakt bij Vion (open voor alle kritiek, zoals in de voice over te horen is):
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ja, zo gaan die dingen. Het zegt wat over de werkelijke drijfveren van ViN.
Ze zijn in het verleden zelfs uitgenodigd door en op bezoek geweest bij Vion om zich te laten informeren over CO2 verdoving.
Wat jammer is dat algemene media gemakkelijk copycats zijn van de berichten zonder de tijd te nemen om zich goed te informeren over de beide zijden van het verhaal. Maar daar heeft de industrie een eigen verantwoordelijkheid die ze zou moeten nemen. Beter zelf aan het stuur draaien dan iemand anders laten rijden.