Ondanks hun luxueuze imago staan cruiseschepen in een kwaad daglicht omdat ze varen op zware stookolie, een restproduct van de raffinage van benzine en gas. In de verbrandingsgassen zitten verschillende zwaveloxides, die bijdragen aan de luchtvervuiling. De verduurzaming van de Noorse cruiseschepen is in lijn met de internationale regelgeving van de VN-organisatie International Maritime Organization. Per 2020 mogen cruise- en transportschepen alleen op LNG of andere zwavelarme brandstof varen.
Het Noorse bedrijf heeft 17 schepen in de vaart en streeft ernaar 6 daarvan op een combinatie van biogas, liquid natural gas en elektriciteit te laten varen in 2021.
In België is recent een aangespoelde vinvis gebruikt voor soortgelijke biobrandstof. Maar uiteraard moet worden bedacht dat varen op vis, net zoiets is als vliegen op frituurvet: als het afval op is, zul je de tank toch weer met iets anders moeten vullen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Beetje vaag verhaal, inderdaad. Zo te lezen gaat het niet om 'reguliere visserij- en kweekvisnevenstromen', daarvoor zijn namelijk veel betere bestemmingen. Het lijkt me niet dat een cruisebedrijf erop kan vertrouwen dat er telkens op tijd dode potvissen aanspoelen om hun schepen in de vaart te houden...
I.i.d. Mark.
Laat ze in onderste gedeelte gaten maken voor de riemen waarmee men eigenlijk moet roeien.
Zoals de Grieken het vroeger al deden, alleen dan niet slaafs maar uit liefde voor het milieu.
Daarmee mag voor mij part de hele armada van "cruise"-vaarders de komende jaren het doen.
Ik vlieg vervolgens over ze heen naar mijn walhalla zolang het nog kan. (wat moet ik anders, gaan wapperen met mijn handjes buiten de romp van een 747?)
Ik krijg het gevoel dat veel van dit soort nieuws inspeelt op het zeer gebrekkig gevoel voor volumes bij de massa. 'Ik rijd op gefermenteerde aardappelschillen van het diner van gisteravond'. Twee meter 40. Zonder duwen.