Al zul je nu al begrijpen waarom je verward bent geraakt, je schijnt te moeten geloven dat je te dom bent om zelf op die manier over duurzaamheid na te denken. Niemand informeert je immers, dat raadt je de koekoek.
AH baas Dick Boer en zijn team zochten een paar geluksvogels uit al die labels en logo’s om zich van voldoende keurige autoriteit te verzekeren. Die mogen nu hun verwarrende logootjes bijplakken op het nu eindelijk helderheid verschaffende Puur & Eerlijk huiskeurmerk. Marketingkenners begrijpen het meteen. Zo bouw je slim een huismerk en ben je die slimme geldverdienende keurmerken nog slimmer af. Dat is nou superknappe marketing!
Keizer Albert lacht. Hij legde vandaag de basis om met zijn marktmacht niet alleen de A-merken, maar ook de keurmerken de markt uit te werken. Keizer Albert heeft ze immers voor het kiezen en kan, zoals mensen die gevarieerd van bil gaan het noemen, 'een beetje wisselen'.
Toch zijn de keurmerkkoningen blij. Blakend van zelfvertrouwen en met woorden die het Grote Goed dienen steken ze de kop in het zand. "Deze stap is een duidelijk antwoord op de toenemende vraag van consumenten naar producten die bijdragen aan een betere toekomst'', zegt Coen de Ruiter van Max Havelaar. Zijn Max is een van die nieuwe merken, pardon keurmerken natuurlijk, die Albert straks helemaal in zijn zak steekt.
Ben ik nou zo bang dat AH de standaards voor Fair Trade gaat bepalen? Of voor CO2 geswapte biologische groenten en duurzame vis? Welnee, da's al jaren een internationale windhandel waar vooral salarissen van worden betaald. Da's alles, al kun je erop wachten dat een paar multinationaal samenwerkende supers heel wat teweeg kunnen brengen. Er valt immers heel wat salaris te besparen als je een gezamenlijk huiskeurmerk bij elkaar weet te huismarketen.
Nee, bang ben ik vooral voor de dierwelzijnsregelaar in het spel. Daar is alleen maar een Nederlands label voor, de sterren van die brave en echt goedbedoelende Dierenbescherming. Daar in Den Haag zitten ze nu met een probleem. Om de woorden van De Ruiter even te lenen, een betere toekomst zoals zij die willen, kunnen ze op hun buik schrijven. Die van de definities van alweer jaren geleden is wat AH betreft nog minstens 10 jaar goed genoeg.
Beter is niet nodig. Keizer Albert heeft zijn ware aard laten zien rond Volwaard.
Wist je dat die nu al niet meer geslacht wordt, zoals eigenlijk de bedoeling was?
Nee, natuurlijk niet, want vandaag is het feest.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik vind het een positieve actie. 'Voting with your fork'-achtig. NGO-ig van het publiek zelf, zonder de zinloze topstructuur die te vaak zonder voldoende kennis opererende organisaties hebben. Dat staat me in principe erg aan. Vermits het publiek maar weet op welke gronden het zijn beloningen uitdeelt.
Bij Albert Heijn kun je - het zij maar weer eens gezegd, juist in deze draad - rustig vlees kopen ook als je je zorgen maakt over soja-importen, al beweert Milieudefensie van niet en denken nu waarschijnlijk veel mensen er net zo over.
Wortelbende beloont ecologisch gemotiveerde winkeliers; Vandaag op vilt.be.
Carrotmobbing, heet dit. Is dit dan positieve actie? Lost het iets op of brengt het iets bij?
"Bedrijven treden in competitie. Wie volgens ons, consumenten, het meest bijdraagt tot een betere wereld, belonen we door massaal daar onze aankopen te doen. Dat is het omgekeerde van een boycot". Vaak gaat het om kleinere ondernemingen die inspanningen leveren voor een beter milieu: een zuinige koelinstallatie bijvoorbeeld, of een betere isolatie.
Hoewel dat een samenwerkingsverband is aan de kant van de grote producenten geeft het te denken: zij voeden een groot deel van de wereld en bepalen heel intiem wat duurzaamheid in hun bedrijven kan betekenen. Retailers die tot een soortgelijk platform in de vorm van een inkooporganisatie komen, zullen inderdaad - zoals AH het nu reeds door zijn volume kan met de Dierenbescherming in Nederland - de NGO's die van hen afhankelijk wordt naar hun hand kunnen zetten.
Deze uitspraak valt me op in het berichtje: "Ook wil de instantie het aanspreekpunt zijn voor overheden en organisaties. Het is niet de bedoeling zelf lobby-activiteiten op te zetten in Brussel of Washington."
Op 27 mei schreef ik "Nu de maatschappelijke kant ervan; waar zou dit toe kunnen gaan leiden. We hebben wereldwijd maar enkele tientallen grote beursgenoteerde retailers. Stel dat er een verdere consolidatie gaat plaatsvinden tussen deze bedrijven."
En kijk nu eens : Consumer Good Forum : http://www.evmi.nl/nieuws/mensen-bedrijven/7621/fusie-wereldwijde-foodplatforms.html
Hear, hear.