Het grote nieuws is eindelijk naar buiten: Albert Heijn verblijdt ons met Puur & Eerlijk. Daarmee komt een eind aan alle verwarring rond 'duurzame' keurmerken. Want net als het Voedingscentrum weet ook Albert Heijn uit marktonderzoek dat consumenten te dom zijn om te snappen wat ook experts boven de pet gaat. Leg maar ‘ns uit waarom een makreel die altijd al duurzaam was, pas echt duurzaam wordt als je hem zo noemt en klanten er meer voor laat betalen. Of hoe je als biologische grootgroentenboer meer kunt verdienen door modieuze CO2-handel waarmee je anderen helpt om flink langer door te gaan met vervuilen. Nee, 'tis geen wonder dat er zoveel logo’s, labels en NGO’s over elkaar heen rollen om daar allemaal een graantje van mee te pikken.

Al zul je nu al begrijpen waarom je verward bent geraakt, je schijnt te moeten geloven dat je te dom bent om zelf op die manier over duurzaamheid na te denken. Niemand informeert je immers, dat raadt je de koekoek.

AH baas Dick Boer en zijn team zochten een paar geluksvogels uit al die labels en logo’s om zich van voldoende keurige autoriteit te verzekeren. Die mogen nu hun verwarrende logootjes bijplakken op het nu eindelijk helderheid verschaffende Puur & Eerlijk huiskeurmerk. Marketingkenners begrijpen het meteen. Zo bouw je slim een huismerk en ben je die slimme geldverdienende keurmerken nog slimmer af. Dat is nou superknappe marketing!

Keizer Albert lacht. Hij legde vandaag de basis om met zijn marktmacht niet alleen de A-merken, maar ook de keurmerken de markt uit te werken. Keizer Albert heeft ze immers voor het kiezen en kan, zoals mensen die gevarieerd van bil gaan het noemen, 'een beetje wisselen'.
Toch zijn de keurmerkkoningen blij. Blakend van zelfvertrouwen en met woorden die het Grote Goed dienen steken ze de kop in het zand. "Deze stap is een duidelijk antwoord op de toenemende vraag van consumenten naar producten die bijdragen aan een betere toekomst'', zegt Coen de Ruiter van Max Havelaar. Zijn Max is een van die nieuwe merken, pardon keurmerken natuurlijk, die Albert straks helemaal in zijn zak steekt.Keurmerken zijn merken die op je gevoel voor fatsoen inspelen en die wereldwijd strijden om de gunst van bedrijven om zichzelf op hun verpakking te mogen plakken en er jou in ruil voor een goed gemoed extra voor laten betalen. Dat moet wel, want wereldwijd gaat er in dit soort circuits inmiddels $1.000.000.000.000 om. Daarvan moeten 20.000.000 mensen van betaald worden. Het eerste bedrag is niet meer uit te spreken Maar wat het per persoon betekent wel. $50.000, nog geen €36.000. Daar moeten salaris, pensioenen, auto's, vliegreizen, kantoren en .... hun campagnes van betaald worden. Dat moet natuurlijk allemaal terugkomen en de supers moeten er ook nog wat aan verdienen.

Ben ik nou zo bang dat AH de standaards voor Fair Trade gaat bepalen? Of voor CO2 geswapte biologische groenten en duurzame vis? Welnee, da's al jaren een internationale windhandel waar vooral salarissen van worden betaald. Da's alles, al kun je erop wachten dat een paar multinationaal samenwerkende supers heel wat teweeg kunnen brengen. Er valt immers heel wat salaris te besparen als je een gezamenlijk huiskeurmerk bij elkaar weet te huismarketen.

Nee, bang ben ik vooral voor de dierwelzijnsregelaar in het spel. Daar is alleen maar een Nederlands label voor, de sterren van die brave en echt goedbedoelende Dierenbescherming. Daar in Den Haag zitten ze nu met een probleem. Om de woorden van De Ruiter even te lenen, een betere toekomst zoals zij die willen, kunnen ze op hun buik schrijven. Die van de definities van alweer jaren geleden is wat AH betreft nog minstens 10 jaar goed genoeg.
Beter is niet nodig. Keizer Albert heeft zijn ware aard laten zien rond Volwaard.
Wist je dat die nu al niet meer geslacht wordt, zoals eigenlijk de bedoeling was?
Nee, natuurlijk niet, want vandaag is het feest.
Dit artikel afdrukken