Het Voedingscentrum is het er niet mee eens:
"Vruchtensappen kunnen fruit ten dele vervangen. Vruchtensappen die van nature vitamine C en foliumzuur bevatten zijn een alternatief voor vers fruit. Dit zijn bijvoorbeeld sinaasappelsap, grapefruitsap en ananassap. Als richtlijn houdt het Voedingscentrum aan dat elke dag maximaal één stuk fruit vervangen kan worden door deze sappen."'
Sapgigant Riedel kiest er voor om niet Katan, maar het Voedingscentrum te geloven:
""Je eet voldoende gevarieerd als je elke dag kiest uit de volgende vier groepen voedingsmiddelen: (...) 2. Groente, fruit (Aanbevolen: dagelijks twee ons groente en twee porties fruit. Hierbij telt één glas puur vruchtensap mee als één keer fruit en één glas groentesap als één keer groente. Leveren vitaminen, mineralen en voedingsvezel)."
En Riedel gaat nog verder door sapjes op de markt te brengen waar nog wat extra vitaminerijke vruchtjes in zitten. Met name dus vitamines die je al voldoende binnenkrijgt:
"De kleine krachtpatser mag in Nederland dan een nieuwkomer zijn, aan de andere kant van de wereld houdt de sea buckthorn de gemoederen al eeuwen bezig. Zo gaat het verhaal dat er in de Sibu Yidian, een klassiek Tibetaans medisch boek uit de achtste eeuw dertig hoofdstukken gewijd worden aan de gezonde eigenschappen van het besje. De sea buckthorn zou vooral de innerlijke balans; de `yin en yang' versterken. In het nieuwe sap van Coolbest wordt de frisse smaak van de sea buckthorn gecombineerd met de milde smaak van golden kiwi. "
Dit schoot Elseviers eetcolumnist Johannes van Dam in het verkeerde keelgat. Sea buckthorn is gewoon duindoorn en die komt weliswaar uit het verre oosten, maar is hier al sinds de oudheid bekend. De naam zegt het al: dat we het niet veel eten is omdat het door de doornen niet goed te oogsten is.
Elsevier heeft een bereik van meer dan 800.000 zeer intelligent geachte lezers. De impact van Van Dams column op de verkoopcijfers van opgeleukt sap moet enorm zijn.
PS: Tibetanen hebben een levensverwachting van 67 en dan vooral door de gemoderniseerde watervoorziening. Tot voor kort lag het veel lager. Ook yakboterthee is geen heilmiddel. Het is geen Okinawa of Kreta, waar je je helemaal vol kunt eten aan reuzel of kaas en je het toch niet aan je hart krijgt. Daar zouden ze nou eens een keer iets over moeten zeggen. Grieken eten zich echt helemaal suf aan kaas. Teveel zout dus. Teveel dierlijk vet. Maar het Voedingscentrum adviseert toch een mediterraan dieet. Maar dan minus de kaas. Dat maakt het een stuk minder aantrekkelijk. En wat als het allemaal een moddervette leugen is?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Even een vraagje: wat gebeurt er met al die vitamine C na de hitte pasteurisering? Leeft-ie dan nog wel?
75.100 decision makers? Echt waar? Als dat maar goed gaat ;-)
@Dick,
Elsevier heeft geen oplage van 800.000+ maar:
"Op basis van de uitkomsten in NOM Print Monitor 2007-II 2008-I zien we dat Elsevier wekelijks 835.100 mannen en vrouwen bereikt (gemiddeld per gemeten nummer). Een welstandige groep lezers met een goed inkomen en een hoog opleidingsniveau.
Het Decision Makers Survey 2009 laat ons zien dat Elsevier wekelijks 75.100 decision makers bereikt in de top van zakelijk Nederland en semi-overheid."
Bereik zegt ook nog geen zak,maar je mag er toch vanuit gaan dat het inzicht indaalt dat pimpsap geen grote bijdrage aan de volksgezondheid levert. Waarom verkoopt CoolBest dan nog zo goed?
Volstrekt helder en eens, Ewout. Ik weet dat Wouter het er mee eens is. Daarom vind ik het juist goed dat hij zijn bedrijfsachtergrond duidelijk maakt maakt: dan wordt duidelijk wie hij is en waar hij voor staat.
Hetzelfde geldt voor Karine Hoenderdos - van Scriptum - die inmiddels tekent met 'uw commerciele correspondent'. Sommige meningen worden er zo des te opmerkelijker door en krijgen meer perspectief.
@Dick: Ik ben het met het overgrote deel van die letters bovendien eens - ik refereerde naar het reclameblok van Wouter de Heij.
Ik wil het topic niet kapen, maar het is vaker voorgekomen dat het op het randje balanceerde van promotie en informatieverstrekking. Soms eroverheen, gelukkig wordt hij dan inderdaad teruggeroepen, maar het blijft een moeilijk definieerbare grens...
Laat er in elk geval geen twijfel over bestaan dat ik veel waarde hecht aan de kwalitatief sterke reacties van mensen als Wouter de Heij, ook als dat onder de bedrijfsvlag gebeurt - zolang er geen belangenverstrengeling is.