„Je kunt Lidl niet verslaan op prijs én kwaliteit.” Zo zei De Jong het afgelopen donderdag in NRC Handelsblad.

Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed en - zoals in het geval van groenten - zelfs beter. En toch denken nog velen dat Lidl een supermarkt is voor mensen die genoegen moeten nemen met minder. Dom!

Voor weinig ...
Lidl blijkt uitstekende kwaliteit te bieden voor weinig. De Jong onderzocht wat er in de potjes en producten van Lidl zit. Dat is even schrikken. De 'gewone' supers hebben last van Lidl, die goedkoper is. Daarom komen ze met eigen goedkope producten. Hij stelde in landen waar Lidl actief is een vergelijkbaar mandje producten samen met goedkope huismerken, gewone huismerken en A-merken. Wat bleek? Lidl heeft de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een goedkoop huismerk. Maar dat was niet alles. De huismerken blijven in kwaliteit niet een beetje, maar heel ver achter.
In de NRC valt te lezen dat:

de budgethuismerken 2 tot 16 procent goedkoper zijn dan vergelijkbare producten bij Lidl. AH Basic (voorheen Euroshopper) van Albert Heijn en Lidl verschillen 3 procentpunt. Ten opzichte van de A-merken is Lidl 52 procent goedkoper, AH Basic 55 procent. In Frankrijk en Duitsland bedraagt het verschil 2 procentpunt, in België en Spanje respectievelijk 7 en 8. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon: de budgetproducten van supermarktketen Tesco zijn 75 procent goedkoper dan de A-merken, waar Lidl op 59 procent zit.


... maar wel prima
En daarna wordt het pas echt heel erg schrikken. Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed. Niks uitgeklede producten maar echte kwaliteit. De NRC schrijft:

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De Jong: "De kwaliteit van Lidl is gelijk aan het A-merk, of beter. De budgethuismerken blijken van een mindere kwaliteit. Toen begon het me te dagen.”
De Jong staat op en haalt allerlei potjes uit zijn kast. Eerst komt de chocoladepasta op tafel. In Nutella, het A-merk, zit 13 procent hazelnoten. In de Lidl-variant ook. Het staat zelfs op het etiket, wijst hij, – pontificaal aan op de voorzijde van de pot. De ingrediëntenlijst achterop de chocopasta van AH Basic geeft aan dat de inhoud van de budgetvariant slechts voor 1,5 procent uit hazelnoten bestaat. Bij andere producten kwam De Jong tot soortgelijke bevindingen. In aardbeienjam van Bonne Maman zit 50 procent fruit; evenveel als in een pot jam van Lidl. De budgethuismerken schommelen rond de 40 procent. Of neem pindakaas. De Jong: „Calvé zit op 87 procent pinda’s, net als Lidl. AH Basic op 55 procent.”


9.000 winkels
Hoe dat allemaal kan? Lidl is groter. Zoals de Jong zegt: er is geen enkel huismerk in Europa dat voor 9.000 winkels inkoopt. Daarom kan het bij Lidl wél. De Duitse discounter biedt de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een budgetmerk. Lidl blijkt een BMW voor de prijs van een Dacia.

Wie het artikel van Barbara Rijlaarsdam in de NRC las, moet zich hebben afgevraagd waarom de Lidl niet al minstens de helft van Nederland over de vloer heeft. En wie het nu pas leest: durf je nu ook binnen te stappen?

Afgelopen week kwam ook het bericht dat er forse wijzingen in de top van Lidl hebben plaatsgevonden. We hopen maar dat we er van mogen blijven profiteren zolang het nog gaat.

Fotocredits: diepvrieshuismerk Deluxe van Lidl, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken