De verkoop van huisdiervoeders in de VS stijgt zoveel minder snel dan verwacht dat producenten in de problemen dreigen te komen, schrijft The Wall Street Journal. En dat, terwijl grote makers van mensenvoedsel juist in het diereneten zijn gestapt.

Verkopen van bewerkte, standaard etenswaren lijden al jaren onder verschuivende vraag van consumenten. Die willen meer verse producten of ruilen dure merken in voor goedkope.

Grote producenten stortten zich daarom en masse op de Amerikaanse dierenvoedermarkt, die van 2006 tot 2010 groeide met 30%. Nestlé investeerde bijvoorbeeld $320 miljoen in een nieuwe dierenvoederfabriek. Het afgelopen jaar werden ruim 4.500 nieuwe dierensnacks, merken brokken en kluifjes op de dierenmarkt gegooid, meest premium-products met een hogere prijs.

Helaas slonk de groei van de markt vanaf 2010 tot 5%. Jonge mensen, die vroeger hun huisdier als kind behandelden en het graanvrije brokken of tonijnsteaks gaven, schijnen hun geld nu uit te geven aan kinderen en een duurder huis; daarom hebben ze minder geld over voor goed houdbaar dierenvoer.
Wall Street Journal - Pets or People, Big Food Faces the Same Supermarket Battle
Reageer
  • Deel
Druk af