Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers naar aanleiding van een onderzoek onder honderd 3- tot 7-jarigen. Uit gegevens van de onderzoekers blijkt dat - ten tijde van het onderzoek - twee landelijke fastfoodketens reclames uitzenden die zich speciaal op kinderen richten. Bijna al deze reclames worden uitgezonden op 4 tv zenders.

De ouders van de honderd kinderen vulden een vragenlijst waarin ze vragen beantwoordden over het kijkgedrag van de kinderen naar de commerciële zenders, het bezoeken van de betreffende fastfood restaurants en of de kinderen vroegen om naar het restaurant te gaan en de speeltjes verzamelden.

Van de kinderen die de speeltjes verzamelden (29%), vroeg 83% om bezoekjes aan het restaurant.
Meer tv, meer fast food
Van de 100 kinderen gaat 37% meer dan eens per maand naar één van de twee fastfoodrestaurants. Ongeveer 54% van de kinderen vroeg de ouders naar zo’n restaurant te gaan. Van de kinderen die de speeltjes verzamelden (29%), vroeg 83% om bezoekjes aan het restaurant. Factoren die meespeelden waren het hebben van meerdere televisies in huis, een televisie op de kinderkamer, het aantal uren tv-tijd per dag en het aantal uren dat de kinderen naar een van de 4 commerciële zenders keek.

De onderzoekers concluderen dat kinderen die meer commerciële tv keken, vaker naar fastfoodrestaurants gaan. Bij kinderen die naar niet-commerciële tv keken, kwamen daar niet zo vaak. Het verzamelen van speeltjes lijkt dat effect deels te verklaren. Jennifer Emond van de Geisel School of Medicine in Dartmouth zegt hierover: “Ouders kunnen beter switchen naar een zender die geen fastfoodreclames voor kinderen uitzendt.” Verder bevelen de onderzoekers aan dat er kritisch moet worden gekeken naar tv-reclames die direct op kinderen gericht zijn.

Het artikel is online verschenen in the Journal of Pediatrics.

Fotocredits: Aggie football & popcorn, Donnie Ray Jones
Dit artikel afdrukken