Dat valt te lezen in de NRC. Wouter Kolk, de man die Sander van der Laan als CEO opvolgde, legt in de krant uit welk bedrijf hij 2,5 jaar geleden aantrof toen hij de baas werd. "Er was veel aan de hand. En het management zag het op een gegeven moment niet meer. Vraag niet hoe dat kan, zoiets blijkt te kunnen gebeuren." Zo citeren reporters Barbara Rijlaarsdam en Geertje Tuenter zijn woorden.
Kolks oplossing? Hij stuurde werknemers met 500 wildvreemde consumenten (niet alleen AH klanten) uit inkopen doen, samen koken en eten. Ze moesten de klanten uithoren over wat ze vonden van Albert Heijn.
Dit is wat het bedrijf ontdekte volgens Kolk: "Albert Heijn was afgedwaald van waar Albert Heijn voor staat, zeiden de mensen die we spraken. Ze vonden ons niet bijzonder genoeg, ze vonden ons niet meer de echte marktleider, we waren te laat met dingen, het assortiment was niet innovatief, we hadden geen leuke acties meer. Zo ging het maar door.”
Inmiddels gaat het weer goed met AH. Het marktaandeel daalt niet meer en is zelfs gestegen. Kolk leerde, zegt hij in de NRC, dat AH weer gewoon AH moest worden, zoals het bedrijf altijd was geweest: een bedrijf voor iedereen, maar beter dan andere. Anno 2017 betekent dat wat hem betreft: "alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen."
NRC - De Nederlander moest Albert Heijn vertellen waar Albert Heijn voor staat
Kolks oplossing? Hij stuurde werknemers met 500 wildvreemde consumenten (niet alleen AH klanten) uit inkopen doen, samen koken en eten. Ze moesten de klanten uithoren over wat ze vonden van Albert Heijn.
Dit is wat het bedrijf ontdekte volgens Kolk: "Albert Heijn was afgedwaald van waar Albert Heijn voor staat, zeiden de mensen die we spraken. Ze vonden ons niet bijzonder genoeg, ze vonden ons niet meer de echte marktleider, we waren te laat met dingen, het assortiment was niet innovatief, we hadden geen leuke acties meer. Zo ging het maar door.”
Inmiddels gaat het weer goed met AH. Het marktaandeel daalt niet meer en is zelfs gestegen. Kolk leerde, zegt hij in de NRC, dat AH weer gewoon AH moest worden, zoals het bedrijf altijd was geweest: een bedrijf voor iedereen, maar beter dan andere. Anno 2017 betekent dat wat hem betreft: "alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen."
Op twitter zei ik het vanavond zo.
Ik was in het begin wat achterdochtig. Zo'n nieuwe man die het wel even anders zou doen. Everybody happy, zeg maar. Albert Heijn was toch 30 jaar lang de koning van de leuke reclame geweest en ging het ineens over de inhoudelijke boeg gooien. Achteraf helemaal niet slecht bedacht. Ik heb daardoor wel een kwalitatiever beeld van AH gekregen. Ook wat ze op in de social media doen is niet onaardig. Het rare is dan weer wel dat ik sinds de C1000 een Jumbo ben geworden en ik niet meer bij AH koop, maar bij de Jumbo. Ben ik toch ook maar een gewone consument.