Dat valt te lezen in de NRC. Wouter Kolk, de man die Sander van der Laan als CEO opvolgde, legt in de krant uit welk bedrijf hij 2,5 jaar geleden aantrof toen hij de baas werd. "Er was veel aan de hand. En het management zag het op een gegeven moment niet meer. Vraag niet hoe dat kan, zoiets blijkt te kunnen gebeuren." Zo citeren reporters Barbara Rijlaarsdam en Geertje Tuenter zijn woorden.

Kolks oplossing? Hij stuurde werknemers met 500 wildvreemde consumenten (niet alleen AH klanten) uit inkopen doen, samen koken en eten. Ze moesten de klanten uithoren over wat ze vonden van Albert Heijn.

Dit is wat het bedrijf ontdekte volgens Kolk: "Albert Heijn was afgedwaald van waar Albert Heijn voor staat, zeiden de mensen die we spraken. Ze vonden ons niet bijzonder genoeg, ze vonden ons niet meer de echte marktleider, we waren te laat met dingen, het assortiment was niet innovatief, we hadden geen leuke acties meer. Zo ging het maar door.”

Inmiddels gaat het weer goed met AH. Het marktaandeel daalt niet meer en is zelfs gestegen. Kolk leerde, zegt hij in de NRC, dat AH weer gewoon AH moest worden, zoals het bedrijf altijd was geweest: een bedrijf voor iedereen, maar beter dan andere. Anno 2017 betekent dat wat hem betreft: "alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen."
NRC - De Nederlander moest Albert Heijn vertellen waar Albert Heijn voor staat
  • Deel
Druk af