Flash
Fotocredits: Unox soep, Epicantus, Flickr CC BY 2.0
In 1937 verschijnt de naam Unox voor het eerst op de markt. Het was een nieuw merk van Unilever, het bedrijf dat de vleeswaren uit de Hartogfabriek in Oss produceerde. De merknaam Unox is een internationaal bruikbare naam waarvan het eerste deel verwijst naar het moederconcern Unilever. De 'ox' (Engels voor 'os') verwijst naar de productieplaats Oss.

Het merk, opgericht in 1937, stond oorspronkelijk symbool voor kwaliteit en ambacht in vleesproducten. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot een begrip in Nederland, vooral bekend van rookworsten, soepen en tegenwoordig ook vegetarische producten. Met deze naam wilde het bedrijf een moderne, internationale uitstraling combineren met de associatie van traditionele vleeskwaliteit.

Maar Unox is niet goed genoeg meer voor het internationale Unilever. Daarom krijgt het bedrijf een nieuwe eigenaar. Zwanenberg Food Group neemt het merk over van Unilever, dat zich meer wil richten op grotere merken en minimaaltijden. Onderdeel van de deal zijn ook de vleesproducten van het merk Zwan. Zwanenberg maakte de producten die onder de merknamen Unox en Zwan worden verkocht al veel langer.

Zwanenberg is bekend van onder andere Kips, Lupack en Chicken Tonight. Het bedrijf is gespecialiseerd in vleesproducten en heeft zijn hoofdkantoor in Almelo. Volgens Unilever zijn Unox en Zwan te klein waardoor de kosten op gebieden als logistiek en technologie te hoog zijn. Producten als Cup-a-Soup en Noodles blijven wel bij Unilever, omdat deze beter passen bij de toekomstplannen van het bedrijf.

Met de verkoop van Unox, Conimex en mogelijk zelfs de ijsdivisie, blijft Unilever zijn focus verleggen naar schaalvoordelen en groeiende categorieën.
nu.nl

Meer flash

Most Liked Today