Kinderen die hun boterham besmeren met Blue Band Idee! van Unilever worden daar niet slimmer van. Omdat die suggestie wel wordt gewekt, zullen de verpakking en reclame-uitingen rondom het product worden aangepast. Dat zegt directeur research en development van Unilever, Jan Weststrate. De marketingafdeling is volgens hem ‘iets te enthousiast’ geweest bij het vertalen van zijn onderzoeksresultaten in reclameboodschappen. Aan de margarine van Blue Band Idee! is de stof DHA toegevoegd, behorende tot de omega-3 vetzuren die ook in vette vis voorkomen. In de reclame werd de margarine gepresenteerd als een product vol met belangrijke voedingsstoffen die de mentale ontwikkeling ondersteunen. Daarnaast ging de promotie van de margarine vergezeld van de lancering van de website www.ookjehersenenhebbenhonger.nl waar wetenschappelijke getinte informatie is te vinden over het effect van vetzuren op de hersenen.
De aanpassing van Unilever volgt op vragen van consumenten en kritiek van voedingsdeskundigen, waaronder Frans Kok, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Wageningen Universiteit. Volgens hem is er geen enkel onderzoek dat aantoont dat de stoffen die in de margarine zitten, de intellectuele ontwikkeling van kinderen bevorderen. Hij vindt het verstandig dat Unilever de boodschap aanpast.
Kok maakt zich zorgen over het groeiend aantal fabrikanten van voedingsmiddelen dat producten aanbiedt met suggestieve gezondheidsclaims. Hij vindt het groente en fruitdrankje Knorr Vie van Unilever daar ook een voorbeeld van. Er is volgens hem nooit onderzocht of het sap van Knorr Vie dezelfde variatie en samenstelling mineralen, vitamines en anti-oxidanten heeft als echte wortels, appels of aardbeien.
bron: Volkskrant
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'T is toch wat. Er zijn overigens al lang oplossingen voor en daar wordt al langer over geschreven, hier en in de vakpers op het snijvlak tussen recht en reclame. Je zou bijv. kunnen zeggen:
'bevat veel Omega 3' en wetenschappers betalen om flink veel te publiceren en verhalen in de pers te laten komen over wat die omega drietjes allemaal wel niet doen. Je doet dan zelf niets en laat de consument zelf de claim afmaken.
AH gebruikt deze techniek al volop. Alleen al ten aanzien van chocolade staan op deze site dit en dit voorbeeld. Ze juridisch zijn nog nét geen leugen. Psychologisch wel, maar dat is voor de wetstoepasser een vaag terrein, ook al snappen we allemaal wat er gebeurt.
Kok - en met hem de wetgevers die obvious onzinclaims natuurlijk niet meer kunnen tolereren - dicht een gaatje in de dijk, maar inspireert vooral tot een hoos van deze slimmere technieken waar geen wetgever wat tegen kan.