Deze week werd bij monde van voedingschef Vindi Banga bekend dat Unilever ruim 3.000 R&D-projecten stopt en een ander deel van haar onderzoek verplaatst naar Azië. Vervelend, maar een juiste beslissing gezien de concurrentiepositie van Unilever. Maar dan lezen we verder: "Van de projecten die overblijven is de helft gericht op kosten-besparingen. De andere helft moet leiden tot nieuwe producten met een minimum omzet van 50 miljoen euro. Daarbij valt te denken aan het succesvolle cholesterolverlagende Becel Pro Active."
Pardon? Het is duidelijk dat ze bij Unilever discussies zoals deze niet volgen. Luisteren naar de markt is één van de zwakke punten van Unilever en het is dan ook niet verwonderlijk dat een bedrijf als Procter & Gamble veel hoger op de lijst van innovatieve bedrijven staat.
Bij deze nodig ik Meijer en Banga dan ook uit voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van het doen van onderzoek via social networks zoals weblogs. Interesse heren?
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik doe het vaak nog veel errugger, kwestie van ff flug gaan.
O grote god er staat symtoom. Sommige mensen schrijven dat consequnet, omdat ze zich niet realiseren dat er een p in zit. Totally off topic (-:
Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar Becel, ook in de Pro.activ uitvoering, zal nooit een gezond product kunnen worden. Al stop je er 25:1 omega-3 en omega-6 in, het blijft een margarine. Margarines als zodanig bevatten, zelfs in deze tijd, nog steeds transvetzuren. Het is dus gezonder voor lijf en leden Becel níet in te nemen dan wel...
Jacobus
Vervolg eerste posting:
Becel Pro Active bevat toegevoegde plantensterolen die het cholesterolgehalte actief verlagen. Studies hebben laten zien dat een cholesterdaling van 10 procent resulteert in een 20 procent lager risico op hart- en vaatziekten. Heeft u een verhoogd cholesterol? Dan kunt u het verlagen door Becel te gebruiken. Dat is wetenschappelijk bewezen!
De bewering dat een 10 % verlaging van het cholesterol het risico op hart- en vaatziekten met 20 procent vermindert is misleidend.
Ten eerste refereert Unilever naar een artikel van Law en collega’s uit het British Medical Journal van 1994. In de advertentie staat niet dat dit artikel werd gevolgd door acht zeer kritische artikelen in hetzelfde tijdschrift. De auteurs voerden aan dat Laws conclusies hoofdzakelijk stoelden op epidemiologische data en dat het onwetenschappelijk is om zulke data aan te voeren als bewijs voor oorzakelijke verbanden. Ze wezen ook op talloze studies die laten zien dat cholesterolverlaging niet tot verminderde hartdodelijkheid leidt. Latere studies hebben aangetoond dat verlaging van de hartmortaliteit mogelijk is met statinetherapie (alleen bij mannen van middelbare leeftijd met een hoog risico en niet bij ouderen en vrouwen), maar een massieve hoeveelheid data wijst er op dat het beschermende effect van statines niet berust op cholesterolverlaging, maar op de talloze andere eigenschappen van het medicijn (zoals onstekingsremming en immunosuppressie).
Geen enkel experiment heeft tot nog toe kunnen aantonen dat cholesterolverlaging door voeding of functional food enig effect heeft op het risico op hart- en vaatziekten. Het klopt dat Becel het cholesterolgehalte in het bloed verlaagt. De suggestie dat cholesterolverlaging door middel van Becel het risico op hart- en vaatziekten vermindert, is echter regelrecht misleidend.
Becel verlaagt het cholesterol voor een wezenlijk deel door het erg hoge aandeel omega-6 vetzuren (linolzuur). Steeds meer wetenschappelijk onderzoek duidt erop dat linolzuur het risico op hartziekten verhoogt in plaats van verlaagt.
Wij vragen Konsumentverket (een soort nationale ombudsman, MM) de legaliteit van dit type voorlichting en marketing na te gaan.
Met vriendelijke groet,
Bengt Ingerstam.
Hier de snel vertaalde tekst van de aanklacht, vermodelijk in twee postings.
Melchior.
++++++++++++
Van: Sveriges Konsumenter i Samverkan
Aan: Konsumentverket 11887 Stockholm
Hultsfred 2006-10-04
Aanklacht wegens misleidende, onwetenschappelijke, overweldigende marketing en voorlichting – Becel
Al langere tijd houdt Unilever in advertenties en vooral TV-reclames Zweedse consumenten voor de gek, ondermeer door gewone mensen te laten verklaren ‘hoe goed ze zich voelen’ nadat ze Becel en Becel Pro Aktive zijn gaan gebruiken. Inmiddels heeft het concern samen met de Hartstichting een massieve campagne gestart, waarin onafhankelijke verpleegkundigen in het hele land gratis cholesteroltests afnemen. Het bedrijf heeft haar boodschap ook via diëtiste Eva Skoog op TV4 kunnen uitdragen. Skoog werd opgevoerd als expert, zonder dat de kijker werd verteld dat Skoog in dienst is van Unilever. Unilevers succesvolle lobby is ook te zien Aftonbladet van vandaag, waarin lezers in een redactioneel artikel worden opgeroepen om Becel te kopen en boter te laten staan.
Unilever beweert dat het gebruik van Becel het cholesterolgehalte met 10 procent doet dalen en dat daardoor het risico op hart- en vaatziekten met 20 procent afneemt.
Hiermee suggereert Unilever dat iedereen er goed aan doet zijn cholesterolgehalte te verlagen. Dat is onzin. Wetenschappers zijn het niet eens wat een gevaarlijk hoge waarde is. Bovendien vertelt het bedrijf niet dat een licht verhoogd verhoogd cholesterol een symtoom is, dat eenvoudig met leefstijlmaatregelen als lichaamsbeweging en een koolhydraatbeperkte voeding is te corrigeren. Bij ernstige afwijkingen dient men naar de dokter te gaan, maar ook dat wordt nergens gecommuniceerd.
Op de website van Becel staat: