Voedingsconcern Unilever, dat meer dan de helft van de wereldmarkt in roomijs in handen heeft, gaat zijn Magnums en Ben & Jerry's-ijs direct aan huis leveren.
Het mag rustig een 'revolutie' heten, aldus de Belgische zakenkrant De Tijd. Unilever gaat namelijk zelf een wereldwijd logistiek netwerk van meer dan 1.000 diepvrieslokaties uitrollen van waaruit maaltijdbezorgers als Uber Eats en Deliveroo de 'last mile' naar de voordeur van de klant voor hun rekening zullen nemen. Het traditionele distributiekanaal van groot- en detailhandel en supermarkten, komt daarmee buiten spel te staan.
De nieuwe aanpak past in de trend van producenten om rechtstreeks aan consumenten te verkopen via eigen webshops en de klassieke retail te passeren.
Volgens De Tijd zit er ook nog een Vlaams kantje aan het verhaal: de Gentse start-up Deliverect gaat de beheertechnologie voor het logistieke netwerk van Unilever leveren. Deliverect maakt software waarmee horeca-uitbaters de bestellingen die ze voor Deliveroo en Uber Eats binnenkrijgen, kunnen beheren.
De Tijd - Unilever gaat Ben & Jerry's en Magnum aan huis leveren
Het mag rustig een 'revolutie' heten, aldus de Belgische zakenkrant De Tijd. Unilever gaat namelijk zelf een wereldwijd logistiek netwerk van meer dan 1.000 diepvrieslokaties uitrollen van waaruit maaltijdbezorgers als Uber Eats en Deliveroo de 'last mile' naar de voordeur van de klant voor hun rekening zullen nemen. Het traditionele distributiekanaal van groot- en detailhandel en supermarkten, komt daarmee buiten spel te staan.
De nieuwe aanpak past in de trend van producenten om rechtstreeks aan consumenten te verkopen via eigen webshops en de klassieke retail te passeren.
Volgens De Tijd zit er ook nog een Vlaams kantje aan het verhaal: de Gentse start-up Deliverect gaat de beheertechnologie voor het logistieke netwerk van Unilever leveren. Deliverect maakt software waarmee horeca-uitbaters de bestellingen die ze voor Deliveroo en Uber Eats binnenkrijgen, kunnen beheren.
Jeroen, het is zeker niet revolutionair, het is al een paar keer geprobeerd en mislukt. Alleen nu lijkt het serieus met nog al wat miljoenen. En ook nog een verschil met 'toen': de bezorgdiensten zijn aardig volwassen geworden.
Het is allemaal 'on the go' voor een beperkt assortiment (voorlopig alleen ijs).
"Het traditionele distributiekanaal van groot- en detailhandel en supermarkten, komt daarmee buiten spel te staan"
Dat is een iets te snelle conclusie :-)
'De nieuwe aanpak past in de trend van producenten om rechtstreeks aan consumenten te verkopen via eigen webshops en de klassieke retail te passeren.' Dat is de essentie van de platformrevolutie, die al een tijdje gaande is natuurlijk. Elke producent, van ijsjes of wat dan ook, wil over een platform direct naar de consument gaan, de tussenhandel wordt overbodig, kost alleen maar geld. Worden de supermarkten gedisrupt? Dat is wel het ultieme streven van Unilever ed. Niet meer moleculen verplaatsen (hooguit door kinderen op fietsen die thuisbezorgen), maar slechts elektronen over het platform.
Revolutionair ??
Het is denk gewoon een invulling van een klantvraag. Nu kan ik enkel een colaatje of een biertje bestellen bij m'n broodje shoarma of pizza. Kon toch niet heel lang meer uitblijven dat ik ook gewoon een toetje kan bestellen?
Deze zin vind ik wat groots aangezet:
De nieuwe aanpak past in de trend van producenten om rechtstreeks aan consumenten te verkopen via eigen webshops en de klassieke retail te passeren.
Volgens mij koop je nog steeds niet rechtstreeks Unilver via maaltijdbezorgers....
Interessante ontwikkeling. En dan denk ik meteen aan boeren. Waarom zijn die niet jaren geleden Hello Fresh begonnen? Een betere naam hadden ze niet kunnen bedenken. Misschien iets voor het Landbouw Collectief.