Vroeger draaide alles om gezondheid, zegt Geert van Poppel, die verantwoordelijk is voor de spreads van Unilever. Tegenwoordig gaat het om smaak en om 'clean label'. Ook al zijn e-nrs zo handig en veilig als je maar kunt bedenken, als consumenten ze niet willen, dan moeten ze eruit.
En dat doet Unilever dus, zegt Rob Hamer, directeur van het Nederlandse lab. Hij geeft aan te denken dat je niet de klant moet willen veranderen, maar je bedrijf moet aanpassen aan diens denk- en leefwereld.
"We moeten ons aanpassen aan de gewoonten van mensen", zegt Hamer dan ook.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Niels #4: waren dat consumenten die allerlei producten met toevoegingen aten zoals Knorr maaltijdmixen, kant en klaar maaltijden, chips enz enz? Of waren dat consumenten die hun eetpatroon zo veranderd hadden dat ze alleen nog maar vers eten, klaarmaken en met gewone kruiden werkten? Want daar zit een enorm verschil in. Ik moest ook wennen aan natuurlijke smaken, maar nu vind ik biologische producten als bijv falafel met echte ingrediënten zonder rare e-nrs wel lekker smaken en vind ik een cup-a-soupje enorm zout smaken.
Unilever is momenteel intern bezig om nog beter in kaart te brengen hoe de consument denkt. Uiteraard om geld te verdienen, maar daarvoor is het een bedrijf. Ze gaan daarvoor langs een aantal mensen waarvan ze denken dat deze invloed hebben op de voedingskeuzes en maken daar een intern filmpje van. Ze zijn (vanwege mijn blog) ook bij mij geweest en gaan o.a. naar Chris Verburgh (schrijver van de Voedselzandloper) en het Voedingscentrum. Als ik Unilever was zou ik ook naar klanten luisteren. Klanten willen meer dan op basis van feiten nodig is, maar daar wordt voeding toch ook niet slechter van?
Ze passen zich al decennia aan aan de gewoonten van mensen.
https://medium.com/health-the-future/918b3d08f21f
Dick, marketeers die hun MVO steentje willen bijdragen kunnen dat het beste doen door verantwoorde keuzes te verpakken in bestaande koopmotieven van consumenten. Je zou dat 'nudgen' kunnen noemen: de onbewuste consument voor eigen bestwil een tikje de bekwame kant op duwen. Unilever zit op het spoor bewustwording van de consument verder aan te wakkeren. Kennelijk veronderstelt men inmiddels een trendvraag naar natuurlijkheid die groot genoeg is om op in te spelen.
Niels, denk je dan dat dit interview niet de werkelijke denkwereld binnen het bedrijf weergeeft? Of onderstreep je juist mijn verontrusting in #2?