De Amerikaanse investeerder Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR) koopt Unilevers margarinetak voor 6,8 miljard euro. Unilever ontstond op 1 januari 1930 uit de fusie tussen de Nederlandse Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. De twee bedrijven fuseerden omdat voor beider eindproduct dezelfde grondstof nodig was: palmolie. Brits-Nederlands betekende tot gisteren nog altijd zeep-margarine.

Voor €6,83 miljard koopt KKR, de Amerikaanse investeringsmaatschappij die bekend staat om zijn grote leveraged buyouts, merken in handen als Blue Band, Becel, Bona, Croma, Brio en Zeeuws Meisje. De verkoop door Unilever volgt op de kortstondige overval van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Kraft Heinz dat heel Unilever wilde overnemen. Bestuursvoorzitter Paul Polman paste zijn langetermijnstrategie aan om te koersen op meer rendement op korte termijn en zette de te laag renderende margarinedivisiedie in de verkoop. Op ijs en persoonlijke verzorgingsproducten verdient het bedrijf beter.

Sinds consumenten zijn gaan denken dat boter toch gezonder en natuurlijker is dan margarine, lopen de verkopen terug. De verkoop van de margarinetak is nog niet helemaal rond. Het bod van KKR is bindend. Het woord is nu aan de mededingingsautoriteiten en ondernemingsraden; als zij akkoord gaan, kan de transactie midden komend jaar worden beklonken.

Het nu nog Brits-Nederlandse Unilever liet de afgelopen tijd weten te twijfelen over de vestigingsplaats van zijn hoofdkantoor. Het bedrijf wil zijn structuur vereenvoudigen en zal moeten kiezen tussen Rotterdam en Londen; op de achtergrond speelt de discussie over de afschaffing van de dividendbelasting. De verkoop van de van oorsprong Nederlandse Unie-tak naast die van Lever maakt de keuze voor Londen gemakkelijker en heeft Unilever al doen besluiten Rotterdam sleutelklaar te maken voor de koper, speculeerde Jan Peter van Doorn onlangs op Foodlog.
Dit artikel afdrukken