Unilever is sinds gisteren een beetje minder Nederlands. De margarinetak is verkocht.
De Amerikaanse investeerder Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR) koopt Unilevers margarinetak voor 6,8 miljard euro. Unilever ontstond op 1 januari 1930 uit de fusie tussen de Nederlandse Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. De twee bedrijven fuseerden omdat voor beider eindproduct dezelfde grondstof nodig was: palmolie. Brits-Nederlands betekende tot gisteren nog altijd zeep-margarine.
Voor €6,83 miljard koopt KKR, de Amerikaanse investeringsmaatschappij die bekend staat om zijn grote leveraged buyouts, merken in handen als Blue Band, Becel, Bona, Croma, Brio en Zeeuws Meisje. De verkoop door Unilever volgt op de kortstondige overval van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Kraft Heinz dat heel Unilever wilde overnemen. Bestuursvoorzitter Paul Polman paste zijn langetermijnstrategie aan om te koersen op meer rendement op korte termijn en zette de te laag renderende margarinedivisiedie in de verkoop. Op ijs en persoonlijke verzorgingsproducten verdient het bedrijf beter.
Sinds consumenten zijn gaan denken dat boter toch gezonder en natuurlijker is dan margarine, lopen de verkopen terug. De verkoop van de margarinetak is nog niet helemaal rond. Het bod van KKR is bindend. Het woord is nu aan de mededingingsautoriteiten en ondernemingsraden; als zij akkoord gaan, kan de transactie midden komend jaar worden beklonken.
Het nu nog Brits-Nederlandse Unilever liet de afgelopen tijd weten te twijfelen over de vestigingsplaats van zijn hoofdkantoor. Het bedrijf wil zijn structuur vereenvoudigen en zal moeten kiezen tussen Rotterdam en Londen; op de achtergrond speelt de discussie over de afschaffing van de dividendbelasting. De verkoop van de van oorsprong Nederlandse Unie-tak naast die van Lever maakt de keuze voor Londen gemakkelijker en heeft Unilever al doen besluiten Rotterdam sleutelklaar te maken voor de koper, speculeerde Jan Peter van Doorn onlangs op Foodlog.
Dit artikel afdrukken
Voor €6,83 miljard koopt KKR, de Amerikaanse investeringsmaatschappij die bekend staat om zijn grote leveraged buyouts, merken in handen als Blue Band, Becel, Bona, Croma, Brio en Zeeuws Meisje. De verkoop door Unilever volgt op de kortstondige overval van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Kraft Heinz dat heel Unilever wilde overnemen. Bestuursvoorzitter Paul Polman paste zijn langetermijnstrategie aan om te koersen op meer rendement op korte termijn en zette de te laag renderende margarinedivisiedie in de verkoop. Op ijs en persoonlijke verzorgingsproducten verdient het bedrijf beter.
Sinds consumenten zijn gaan denken dat boter toch gezonder en natuurlijker is dan margarine, lopen de verkopen terug. De verkoop van de margarinetak is nog niet helemaal rond. Het bod van KKR is bindend. Het woord is nu aan de mededingingsautoriteiten en ondernemingsraden; als zij akkoord gaan, kan de transactie midden komend jaar worden beklonken.
Het nu nog Brits-Nederlandse Unilever liet de afgelopen tijd weten te twijfelen over de vestigingsplaats van zijn hoofdkantoor. Het bedrijf wil zijn structuur vereenvoudigen en zal moeten kiezen tussen Rotterdam en Londen; op de achtergrond speelt de discussie over de afschaffing van de dividendbelasting. De verkoop van de van oorsprong Nederlandse Unie-tak naast die van Lever maakt de keuze voor Londen gemakkelijker en heeft Unilever al doen besluiten Rotterdam sleutelklaar te maken voor de koper, speculeerde Jan Peter van Doorn onlangs op Foodlog.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het geld is op dit moment zo goedkoop, dat er een belachelijk bedrag wordt gegeven voor een paar merken die niet veel meer voorstellen, bij 30 of liever 40 jaar geleden vergeleken. Wat zou daar nou weer achterzitten?
En voor de liefhebber: een video van een Unilever investor event, november 2017.
Laten we niet te veel overdrijven: margarine doet/deed €3 miljard van de 53 miljard omzet. In Nederland werkt nog een paar honderd man voor de Hollands zuinige 'boter'. In totaal een dikke 2.000.
Niettemin, het was een belangrijk onderdeel van de identiteit van het bedrijf, terwijl ook Unox al niet meer in eigen huis wordt gemaakt.
Bedoeld wordt, dat ook al vertrekt het hoofdkantoor dubieus gepamperd door Rutte mogelijk wel/niet (?), een winstdivisie zonder meer wèl vertrekt.
Maar ook die divisie kan hier mogelijk wel een brievenbusje houden....
Dat wordt dus bedoeld..
Dat tweede maakt Unilever minder Nederlands, dat is duidelijk.
Als Unilever (identiteitsbepalende) onderdelen afstoot en verkoopt aan het buitenland die de margarines onder hun eigen vlag gaan verkopen, wordt het kleiner en anders, maar verder nog zo Nederlands als daarvoor.
Als Unilever zelf gedeeltelijk in handen komt van buitenlandse investeerders die de leiding krijgen over de margarines waarbij de producten nog verkocht worden onder de Unilever-vlag, wordt het minder Nederlands; ik kan niet uit de tekst of brontekst halen of het dat eerste betreft of het tweede.
Otto, wat gebeurt er als identiteitsbepalende onderdelen (en de mensen die daar werken) van een bedrijf in handen van een korte termijn investeerder komen en het zwaartepunt van het overblijvende bedrijf in een ander land komt te liggen?