Voor het derde jaar neemt ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib de 10 grootste voedingsmiddelenconcerns ter wereld de maat wat betreft hun maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uit de 'Battle of the Brands' komt dit keer een nieuwe koploper: Unilever.
Oxfam Novib toetst sinds 2013 in de campagne 'Behind the Brands' het duurzaamheidsbeleid van de tien grootste foodbedrijven op 10 verschillende aspecten. De 10 grootste internationale voedsel- en drankenbedrijven worden beoordeeld op hun beleid op land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. Samen hebben de bedrijven een dagomzet van 1,3 miljard dollar.
Duurzaamheidsinspanningen werpen vruchten af
Dit jaar stoot Unilever Nestlé van de troon. Het lijkt er dus op dat de inspanningen van bestuursvoorzitter Paul Polman, die geen gelegenheid onbenut laat om te pleiten voor duurzamer ondernemen en een wereldwijde klimaataanpak, hun vruchten afwerpen.
Unilever scoort 71%, net iets meer dan de 69% van Nestlé. Acht van de tien bedrijven op de lijst verbeterden hun score ten opzichte van vorig jaar. Alleen Danone en Coca-Cola bleven steken, blijkt uit het overzicht van Oxfam Novib.
Na woorden, nu daden
"Unilever verdient een compliment. Na twee jaar van aanhoudende druk door honderdduizenden supporters van de Oxfam Novib
Danone verwaarloost vrouwen
Absolute achterblijver op de lijst is Danone. Niet alleen viel het zuivelconcern van een eerdere zesde plaats terug naar de gedeelde een-na-laatste, ook scoort het de enige '1' in de hele ranglijst. Op het gebied van vrouwen - gelijke rechten, gelijke behandeling, gelijke beloning - heeft het bedrijf geen enkele stap gezet. In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, die tenminste hun handtekening hebben gezet onder de Women's Empowerment Principles van de Verenigde Naties.
Fotocredits: Oxfam Novib
Dit artikel afdrukken
Duurzaamheidsinspanningen werpen vruchten af
Dit jaar stoot Unilever Nestlé van de troon. Het lijkt er dus op dat de inspanningen van bestuursvoorzitter Paul Polman, die geen gelegenheid onbenut laat om te pleiten voor duurzamer ondernemen en een wereldwijde klimaataanpak, hun vruchten afwerpen.
Unilever scoort 71%, net iets meer dan de 69% van Nestlé. Acht van de tien bedrijven op de lijst verbeterden hun score ten opzichte van vorig jaar. Alleen Danone en Coca-Cola bleven steken, blijkt uit het overzicht van Oxfam Novib.
Na woorden, nu daden
"Unilever verdient een compliment. Na twee jaar van aanhoudende druk door honderdduizenden supporters van de Oxfam Novib
Maar de echte uitdaging begint nu: het beloofde nieuwe beleid moet daadwerkelijk in praktijk worden gebrachtBehind the Brands-campagne, beweegt een groot deel van de top10 zich nu in de juiste richting. Maar de echte uitdaging begint nu: het beloofde nieuwe beleid moet daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Alleen dan kunnen zij echte veranderingen voor miljoenen kleinschalige boeren en landarbeiders mogelijk maken. Het wordt hoog tijd dat de bedrijven de daad bij het woord voegen," zegt Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib in De Levensmiddelenkrant.
Danone verwaarloost vrouwen
Absolute achterblijver op de lijst is Danone. Niet alleen viel het zuivelconcern van een eerdere zesde plaats terug naar de gedeelde een-na-laatste, ook scoort het de enige '1' in de hele ranglijst. Op het gebied van vrouwen - gelijke rechten, gelijke behandeling, gelijke beloning - heeft het bedrijf geen enkele stap gezet. In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, die tenminste hun handtekening hebben gezet onder de Women's Empowerment Principles van de Verenigde Naties.
Fotocredits: Oxfam Novib
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook