Het bedrijf stelt dat het wereldvoedselsysteem niet functioneert en wil daar wat aan doen. Het kapotte van het systeem zit in "de complexe, onderling verbonden processen die ons voedsel van veld naar vork brengen". Die processen "laten duidelijk veel mensen in de steek. Er is te veel verspilling en verwoesting van onze natuurlijke bronnen", zegt Unilever. "We leven in een wereld waarin 2 miljard mensen overgewicht heeft terwijl 1 miljard honger lijdt. Waarin meer dan 20% van alle broeikasgassen wordt geproduceerd door de voedselindustrie en een derde van dat voedsel wordt weggegooid."

Unilever verkoopt nu ongeveer voor €200 miljoen aan vegan producten. De doelstelling van €1 miljard is dus een vervijfvoudiging. Met een omzet van €19,3 miljard in 2019 zouden de plantaardige alternatieven voor ongeveer 5% van de omzet van Unilever’s ‘Foods & Refreshment’-groep moeten zorgen, andere groei daargelaten. De totale omzet van Unilever, inclusief non-food producten, bedroeg dat jaar bijna €53 miljard.

Hanneke Faber van Unilever noemt het bij BNR een wat “eng doel”, maar heeft er vertrouwen in. Om de beoogde groei te bereiken gaat het was- en levensmiddelenconcern naar eigen zeggen - het eind 2018 overgenomen - De Vegetarische Slager verder uitrollen en het aantal vegan-alternatieven binnen merken als Hellmann’s en Magnum uitbreiden. Unilever experimenteert ook met alternatieven voor soja, zoals algen en erwten. Nieuwe overnames zitten voorlopig niet in het vat, aldus het bedrijf.

De doelstelling maakt deel uit van het vandaag gepresenteerde wereldwijde ‘Future Foods’-programma van Unilever. Het voedsel van de toekomst-programma richt zich op twee doelen, de fabrikant wil mensen helpen overstappen naar gezondere voeding en het wil de milieu-impact van de globale voedselketen verminderen. Hiertoe behoren doelen als voedselverspilling halveren en de voedingswaarden voor alle merken verhogen. Dat laatste wil het bedrijf doen door onder meer geleidelijk minder zout en suiker aan producten toe te voegen en door kleinere ijsjes op de markt te brengen.

“Als een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten kunnen we een kritieke rol spelen in de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem”, aldus Faber.

Dit artikel afdrukken