Unilever verkoopt nu ongeveer voor €200 miljoen aan vegan producten. De doelstelling van €1 miljard is dus een vervijfvoudiging. Met een omzet van €19,3 miljard in 2019 zouden de plantaardige alternatieven voor ongeveer 5% van de omzet van Unilever’s ‘Foods & Refreshment’-groep moeten zorgen, andere groei daargelaten. De totale omzet van Unilever, inclusief non-food producten, bedroeg dat jaar bijna €53 miljard.
Hanneke Faber van Unilever noemt het bij BNR een wat “eng doel”, maar heeft er vertrouwen in. Om de beoogde groei te bereiken gaat het was- en levensmiddelenconcern naar eigen zeggen - het eind 2018 overgenomen - De Vegetarische Slager verder uitrollen en het aantal vegan-alternatieven binnen merken als Hellmann’s en Magnum uitbreiden. Unilever experimenteert ook met alternatieven voor soja, zoals algen en erwten. Nieuwe overnames zitten voorlopig niet in het vat, aldus het bedrijf.
De doelstelling maakt deel uit van het vandaag gepresenteerde wereldwijde ‘Future Foods’-programma van Unilever. Het voedsel van de toekomst-programma richt zich op twee doelen, de fabrikant wil mensen helpen overstappen naar gezondere voeding en het wil de milieu-impact van de globale voedselketen verminderen. Hiertoe behoren doelen als voedselverspilling halveren en de voedingswaarden voor alle merken verhogen. Dat laatste wil het bedrijf doen door onder meer geleidelijk minder zout en suiker aan producten toe te voegen en door kleinere ijsjes op de markt te brengen.
“Als een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten kunnen we een kritieke rol spelen in de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem”, aldus Faber.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
‘Het voedsel van de toekomst-programma richt zich op twee doelen, de fabrikant wil mensen helpen overstappen naar gezondere voeding en het wil de milieu-impact van de globale voedselketen verminderen.’
Als ze het zo goed met de mensheid voorhebben hadden zij dit bijv. 30 jaar geleden al kunnen doen toen deze problematiek ook al volop speelde. Signalen uit de samenleving en waarschuwingen werden heus wel begrepen maar opzettelijk en zo lang mogelijk in de wind geslagen. Deze pasten (toen) niet in hun verdienmodellen.
‘Hiertoe behoren doelen als voedselverspilling halveren en de voedingswaarden voor alle merken verhogen. Dat laatste wil het bedrijf doen door onder meer geleidelijk minder zout en suiker aan producten toe te voegen en door kleinere ijsjes op de markt te brengen.’
Nu de wal door dat klimaatgedoe het schip enigszins lijkt te gaan keren zien ze voorheen nooit geziene verdienmodellen opdoemen en afficheren ze zich met overdrijving als sociaal bewogen en duurzaam bedrijf. Het laatste wagonnetje dat aanhaakt aan de nieuwe trein. Volg de mode dan volgen de centen vanzelf.
Voedingswaarden hebben niets te maken met meer of minder zout en kleine ijsco’s. Hoge voedingswaarden ontstaan door producten te verwerken afkomstig van bodems die barsten van de mineralen.
#1 Het kapotte van het systeem zit in "de complexe, onderling verbonden processen die ons voedsel van veld naar vork brengen". Die processen "laten duidelijk veel mensen in de steek. Er is te veel verspilling en verwoesting van onze natuurlijke bronnen", zegt Unilever. "We leven in een wereld waarin 2 miljard mensen overgewicht heeft terwijl 1 miljard honger lijdt. Waarin meer dan 20% van alle broeikasgassen wordt geproduceerd door de voedselindustrie en een derde van dat voedsel wordt weggegooid."
Dat is nogal wat. De dierlijke productie en consumptie krijgt van alles op hun bordje. Terecht of onterecht maar voor een aantal van bovenstaande 'processen' maakt het niets uit of het om vlees, vis, vegetarisch of veganistisch gaat. Dat had beter geframed kunnen worden.
"Money makes the world go round" zullen we maar denken.
Moet zijn:
Geef ze nu niet meer credit dan ze verdienen he. Als ze meer winst zouden verwachten van dierlijke producten zouden ze zich geen seconde bedenken.