Een aantal grote levensmiddelenproducenten, waaronder Mars, Unilever en Reckitt Benckiser, sluit zich aan bij het nieuwe Engelse digitale platform INS. Dat stelt hen in staat om rechtstreeks aan consumenten te gaan leveren. Dat maakt hun verkopen minder afhankelijk van het winkelnetwerk van supermarkten.
Het platform wordt in 2018 getest. Volgens INS zullen de merkartikelen tot circa 30% goedkoper kunnen zijn omdat de marge en bonussen voor de supermarkten wegvallen uit de opbouw van de consumentenprijs.

Producenten krijgen de volledige vrijheid om de prijzen van hun producten te bepalen; met supermarkten moeten ze steeds voor een langere periode onderhandelen om prijzen vast te stellen. Het platform zal samenwerken met distributiecentra en koeriers. Consumenten zullen bestelkosten moeten betalen om de opslag en het vervoer van de producten te betalen.

Amazon maakte deze week in de VS duidelijk dat het zijn poorten wijd open zet voor levensmiddelenproducten om hen in staat te stellen de supermarkt tegen een lagere vergoeding te passeren.

In onderstaande video legt Peter Fedchenkov van INS uit hoe zijn platform werkt.



Over zijn intenties is Fedchenkov verder heel duidelijk:


Dit artikel afdrukken