Unilever presenteerde afgelopen week voor de tweede keer op rij bij de doelstellingen achterblijvende kwartaalcijfers. Het bedrijf schrijft de tegenvallende omzetten toe aan een 'tragere groei' in opkomende markten (met name Azië), de voortdurende crisis en ongunstige valutakoersen. De totale omzet in de eerste zes maanden daalde met 5,5% om uit te komen op 24, miljard euro. De totale nettowinst steeg naar 3 miljard euro, 12% meer dan over de eerste 6 maanden van 2014.

Zilveren jubileum
Unilever maakt zich niet al te ongerust over de tegenvallende omzetten omdat ze voor de markt als geheel gelden. Unilever denkt nog altijd sneller te kunnen groeien dan de markt. Het klimaat zit tegen, zegt topman Paul Polman, maar dat doet het voor iedereen, zo interpreteert een columnist zijn opstelling. Het bedrijf heeft echter grootste plannen met het succesnummer Magnum. In Le Figaro staat het succesverhaal van dit luxe ijsje, dat dit jaar 25 jaar bestaat (uiteraard met exclusieve zilveren jubileumeditie).

Verdubbeling Magnum-omzet in 2020
Magnums veroveren de wereld. Inmiddels is het ijs in 40 landen te koop. Sinds begin van dit jaar ook in India. Frankrijk blijft het land met de grootste Magnum-omzet: meer dan 100 miljoen euro vorig jaar. Nadat de Magnum in 2011 (pas) in de VS was geïntroduceerd, werd in 2012 de 'magische' grens van 1 miljard euro aan Magnum-omzet bereikt. In 5 à 6 jaar moet de 2 miljard-grens gepasseerd worden, zegt Sophie Galvani, Magnums topvrouw.

Cannes
Het succes van Magnum is vooral te danken aan de consequente prijsstrategie - Magnums zijn zomaar 20 tot 100% duurder dan andere ijsjes - continue innovatie (meer en nieuwe smaken, kleinere formaten, ijsbonbons) en een verschuiving in de reclamecampagnes van 'zondig' naar puur plezier. Ook de 'magasins éphémères', pop-up stores blijken een effetief marketinginstrument, vooral die van het Filmfestival van Cannes. Niet zonder trots zegt Sophie Galvani "Bij de opening van Cannes hebben we binnen 24 uur 55 miljoen mensen bereikt via de social media-netwerken".

Met groeicijfers van in de regel 10% lijkt een verdubbeling van de Magnumomzet - zelfs in tijden van crisis en stagnerende ijsmarkten niet eens zo'n ambitieuze doelstelling.
Dit artikel afdrukken