Jan Zijderveld werd geïnterviewd in de Belgische zakenkrant De Tijd. RetailDetail lichtte er een aantal uitspraken uit waarmee de beoogde groeistrategie vorm krijgt.

Volgens Zijderveld overheerst het sombere beeld teveel als gevolg van de voortdurende crisisberichtgeving: "Het is een continent van gigantische rijkdom in termen van kennis, kapitaal en infrastructuur. We zitten hier met de 500 miljoen best opgeleide en rijkste inwoners ter wereld. Iedereen wil zijn zoals wij. De economie is 13.000 miljard euro waard. Als je dan bedenkt dat Unilever vandaag 13 miljard euro omzet draait in Europa, dan is er echt nog ruimte voor groei."

Zijderveld realiseert zich dat er uiteraard heel veel Europeanen zijn die het echt moeilijk hebben en die ieder dubbeltje moeten omdraaien. Voor die mensen werkt Unilever aan lage prijzen en kleine verpakkingen, een strategie die in derdewereldlanden haar waarde heeft bewezen. Maar, zegt Zijderveld: "aan de andere kant heb je ook nog minstens evenveel mensen met een mooie baan, die best meer geld kunnen uitgeven. [...] we laten als sector kansen liggen bij de groep consumenten die wel nog meer geld kan en wil uitgeven."

Er is volgens hem dus nog steeds ruimte voor groei, maar dan moet je wel een product bieden waar die consument dan ook daadwerkelijk meer geld voor wil uitgeven. Zijderveld noemt Apple als voorbeeld, dat met een beperkt aantal producten tegen een forse prijs een ongeëvenaarde begerenswaardigheid en daarbij behorende omzet heeft weten te genereren. " Wij kunnen hetzelfde doen door bijvoorbeeld de groenten mooier te presenteren of stukjes kwaliteitsvlees aan te bieden."

Horen we dat goed? Unileverbedrijven die met echte en betrouwbare kwaliteitsmerken voor groenten en vlees gaan komen? Ook op Foodlog zeggen kritische marketeers vanaf de zijlijn al jaren dat in zulke richtingen grote mogelijkheden liggen om consumenten "gewoon zo ver [te] krijgen dat ze meer geld uitgeven aan dagelijkse zaken" en boerenproducten weer fatsoenlijk gaan waarderen. De Europese boeren lukt het al jaren niet hun producten als bijzondere merken te vermarkten. Gaat Unilever er nu met de bal vandoor?

Als het hen lukt, moet het Zijderveld en Polman gegund worden; ze verdienen zelfs aanmoediging. Ze zullen ruimte maken voor anderen, inclusief boeren die tot op heden niet in staat zijn gebleken om zich het idee eigen te maken en om te zetten in succesvol en daarom fair betaald aanbod.

Fotocredits: Lori Greig
Dit artikel afdrukken