Frank Weijers hanteert de voorzittershamer van de directie van Unilever in de Benelux. Vorige week dinsdag presenteerde hij de voortgang van Unilever op het duurzame pad aan supers en andere wederverkopers. Het bedrijf wil uiteindelijk tweemaal zoveel produceren met de helft van de inputs. Het ligt ruim op schema. De CO2 uitstoot is verminderd met 44 procent. Het waterverbruik tijdens de productie ging omlaag met 25%. Achttien Unileverfabrikanten brengen geen restafval meer naar naar de stort. Alles wordt zinvol verwerkt.

Er is één groot maar. Wij, consumenten. Wij zijn onduurzaam.

"Consumenten zijn zelf de grootste verspillers en milieuvervuilers", zei Weijers. Thuis maken we er een potje van en doen we alle duurzame winst weer teniet. Daarom zoekt Unilever de samenwerking met retailers om ons minder onduurzaam te leren leven. Met Walmart en Tesco's pakte het bedrijf dat al eerder op. Nu zoekt het in Nederland een geschikte partner om thematische campagnes mee te starten. Weijers wil er nog niet teveel over zeggen, maar al wel dit: "op 5 juni trappen we een nieuwe campagne af, getiteld Waterspaarders."

Wie denkt dat we schamperen, vergist zich. NGO's - van Greenpeace, Havelaar en Milieudefensie tot WakkerDier - gaan last krijgen van dit bedrijf. Unilever wil, zo zegt het, niet volgen maar voorop lopen. En het heeft het prima door: het is loei makkelijk om zelf een NGO-achtige campagne te starten, het waar te maken én er de credits en sympathie voor te oogsten. Ze hebben goed geleerd van het oogsten van de shit van zulke partijen.

Bron: printeditie Levensmiddelenkrant, nr. 8, p. 16.

Fotocredits: The Unilever Series: Ai Weiwei (at Tate Modern London), appelogen.be uitsnede
Dit artikel afdrukken