Ondanks jarenlang getouwtrek blijft het systeem echter vrijwillig, waardoor slechts 60 procent van alle producten op de nieuwe manier gelabeld wordt. En juist omdat het zo lang geduurd heeft, zijn er inmiddels al andere systemen geïntroduceerd.
Het bedenken en introduceren van een consistent systeem bleek zo moeilijk omdat de industrieleiders heel verschillend dachten over wat er op de labels zou moeten staan. Daarnaast bleek een verplichte regulering overeenstemming op Europees niveau te vereisen. Het nu gepresenteerde resultaat is bereikt na jarenlange debatten, een openbare consultatie-ronde vorig jaar en maandenlange intensieve gespreksrondes met de fabrikanten, schrijft BBC News Health.
De nieuwe labels zullen de komende anderhalf jaar uitgerold worden door de grote supermarktketens Tesco, Sainsbury's, Asda, Morrisons, Co-operative en Waitrose, die de labels op hun huismerken zullen zetten. Ook grote producenten als Mars, Nestlé, PepsiCo, McCain Foods en Premier Foods hebben toegezegd de labels te gaan gebruiken.
Onder de partijen die het nieuwe label niet gaan gebruiken springen met name Coca-Cola en Cadbury eruit. Beide bedrijven hebben laten weten dat zij meer zien in het gebruik van richtlijnen voor dagelijks aanbevolen hoeveelheden. Volgens Charlie Powell, directeur van de Children's Food Campaign is er nu "geen enkel excuus meer voor voedingsbedrijven [...] de regering zou alle bedrijven die niet hard genoeg lopen met naam en toenaam aan de kaak moeten stellen." Het gebruik van het label blijft niettemin vrijwillig.
Fotocredits: het nieuwe label, BBC News Health
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Toch mogelijk een begin . Uiteraard hebben consumenten ook hun eigen verantwoordelijkheid