Nog maar 9 maanden geleden ging bezorgster Picnic van start in Amersfoort. Het bedrijf werkte in alle stilte 3 jaar aan het opzetten van een nieuwe distributiemethode, waarbij "gemak en duurzaamheid hand in hand gaan".

'Geen verspilling en laagste prijsgarantie'
Nadat eerst klanten in Amersfoort, Leusden en Soest massaal vielen voor de lage prijzen, gratis bezorging en exacte timing van het aflevermoment, veroverde Picnic stormenderwijs ook Utrecht. De mijlpaal van 10.000 klanten is inmiddels gepasseerd.

Waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie
In een persbericht schrijft Picnic vandaag: Het model van Picnic betekent een revolutie in de supermarktbranche. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren. Picnic maakt bij de bezorging met de elektrische busjes ook een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Ook de consument wint: waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie.

Klanten van Picnic kiezen voor een geheel nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. In Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht kozen huishoudens de afgelopen maanden massaal voor het nieuwe boodschappen doen. In de rij staan bij de kassa of betalen voor het ophalen van boodschappen is voor hen verleden tijd. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om de traditionele supermarkt vaarwel te zeggen.


Versnelde uitrol in Utrecht
Dat het Picnic-model aanslaat bij klanten, blijkt uit succes van de bezorgpilot in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De belangstelling van klanten heeft er binnen een paar weken toe geleid dat Picnic twee lokale overslagpunten heeft geopend (hubs) en vanaf nu in heel Utrecht bezorgt.

Mede-oprichter Michiel Muller. "Er werd zó positief op gereageerd door klanten, dat we besloten hebben versneld uit te rollen naar de rest van de stad. Onze duurzame manier van werken spreekt klanten heel erg aan, zo vertellen ze ons dagelijks. Ze missen dat bij de traditionele supermarkt."
Dit artikel afdrukken