Op dit moment is Grubhub de nummer 2 in de Amerikaanse maaltijdbezorgmarkt. Eind vorig jaar had het bedrijf zo'n 28% marktaandeel, Uber Eats circa 20%. Marktleider is DoorDash met 42%. Met de overname van Grubhub zou Uber meteen doorstoten naar de toppositie.

In maaltijdbezorging is het belangrijk de grootste te zijn. Dat brengt de beste onderhandelingspositie ten opzichte van restaurants met zich mee en zorgt voor het beste rendement op het reclamebudget, weet het FD. Om precies die redenen nam het Nederlandse Takeaway.com de afgelopen jaren de Duitse activiteiten van zijn concurrent Delivery Hero en het Britse Just Eat over.

Het is geen verrassing dat Uber zijn maaltijdbezorgdiensten wil uitbreiden. Door de coronacrisis is de taxidienstverlening het afgelopen kwartaal ingestort. Het bedrijf noteerde een recordverlies van $2,9 miljard in het eerste kwartaal, schrijft The Verge. Uber Eats tekende voor een lichtpuntje dankzij de groei van de thuisbezorgmarkt als gevolg van de horecasluiting en het thuiswerken, aldus De Tijd.

Als de deal doorgang krijgt, zal er waarschijnlijk wel een antitrust-onderzoek plaatsvinden, schrijft Bloomberg.
Dit artikel afdrukken