De fietsen moeten dienen als aanvulling op de eigen fiets en het openbaar vervoer. Na ontgrendeling (€1) kun je de fiets gebruiken voor 20 eurocent per minuut. De elektrische fiets levert trapondersteuning tot 25 km/u en heeft een accu waarmee je ongeveer 40 kilometer kunt overbruggen.Verder is de fiets voorzien van een verwisselbare accu; dat betekent dat Uber-medewerkers niet de hele fiets uit de roulatie hoeven te halen om deze op te laden, voordat hij weer kan rijden. Kwestie van lege accu eruit, nieuwe volle accu erin en weer fietsen.

Een woordvoerder van Uber Jump zegt tegen RTL: “Het verschil (met bijvoorbeeld een OV-fiets, red.) is dat deze fietsen geen vaste standplaats hebben. Je kunt ‘m dus ook overal kwijt. We hopen dat het veel gebruikt gaat worden en dat er dan om de honderd of honderdvijftig meter een fiets beschikbaar is.”

Vorig jaar kocht taxibedrijf Uber het deelfietsenmerk Jump Bikes. De dienst is inmiddels beschikbaar in 30 steden in 10 landen. Uber ziet Jump ook als een middel om nieuwe gebruikers naar zijn platform te krijgen.

Twee weken geleden schreven we over het matige succes van de wissel-, deel- en strooifietsen in Nederland. Het feit dat deze strooifiets elektrisch is, zou het verschil moeten maken. Bovendien is de elektrische fiets goed voor de gezondheid, schreef Belgische krant De Morgen. Alhoewel: “Elk ritje op een e-bike in plaats van de auto is een zegen. Elk ritje op een e-bike in plaats van een normale fiets is een ramp,” aldus hoogleraar verouderingsonderzoek Rudi Westerdorp.

Voorzichtigheid is wel geboden, want ongelukken liggen op de loer omdat e-bikes sneller zijn en de gebruikers relatief wat ouder zijn.
Dit artikel afdrukken