René Bink van ZTRDG verkoopt vers online. Hij legt uit waarom je bij hem niet hoeft te twijfelen aan de kwaliteit en juist verser uit bent dan bij je super om de hoek.
Waar koop jij het liefst je verse voedingswaren, zoals meloen, garnalen of brood? Bezoek je de online supermarkt? Of ga je liever naar de winkel waar je zelf kunt ruiken of de meloen rijp genoeg is om te eten?
Consumenten doen dat laatste. Dat blijkt uit de enquête van Nielsen Global Connected Commerce Report van eerder dit jaar. Bijna 70 procent van de deelnemers gaf aan dat ze meloen, sla en sinaasappels het liefst zelf betasten of ruiken. Ook bij vlees, vis of gevogelte willen consumenten graag zelf het beste stuk uitzoeken.
Via internet groenten of vleeswaren bestellen vinden we makkelijk. Maar je kunt je verste waar niet inspecteren en moet dus maar afwachten of de magazijnmedewerker het langst houdbare product in jouw kratje stopt.
Consumenten denken dat ze via internet niet de producten met de langste houdbaarheidsdatum ontvangen. Uit dezelfde Nielsen-enquête blijkt dat maar liefst 64 procent twijfelt over de aankoop van een kort houdbaar product via internet.
Nielsen Global Connected Commerce Report January 2016, Survey Q4 2015
Is die vrees terecht? Goed kijken wat je koopt is in een supermarkt inderdaad geen overbodige luxe. De supermarkt verkoopt nog kort houdbare producten op de laatste en voorlaatste dag van de houdbaarheidsdatum, vaak met korting. Het gevolg: als consument moet je zelf altijd controleren of iets ‘vers’ overkomt.
Niet zo vreemd dat consumenten ook online dat willen doen.
Versgarantie van 1 dag
Consumenten hebben dus grote aarzelingen bij online shoppen als het gaat om verse voedingswaren.
Hoe kijken de supermarkten daar zelf tegenaan? Vinden zij dat de consument mag rekenen op vers? Het is interessant om daarvoor de versgaranties te bestuderen die de supermarkten geven bij aankoop van een online product met beperkte houdbaarheid.
Online supermarkten als Albert Heijn en Jumbo geven voor specifieke producten geen houdbaarheidsgarantie. Alleen in de algemene voorwoorden vond ik wat bepalingen terug. Zo biedt AH Online gemiddeld dezelfde houdbaarheid op versproducten als in de winkels. Als extra spelregel geldt dat vlees en gesneden groenten bij aflevering minimaal twee dagen houdbaar zijn, zo belooft AH Online aan de consument.
Jumbo streeft ernaar de producten uit te leveren ‘met de langst mogelijke houdbaarheidsdatum’. Helaas kunnen ze niet garanderen dat de producten een week houdbaar blijven. Bij Jumbo mag je als consument verwachten dat een pak melk dat online aangeschaft is, minimaal 1 dag houdbaar is. Is het dan raar dat de consument twijfels heeft bij het bestellen van vers online?
Wachttijd
Mijn conclusie: bij veel online supermarkten is het onduidelijk of je wel de meest verse producten geleverd krijgt.
In de praktijk is het in ieder geval onmogelijk om online voor een week vooruit verse producten te kopen. Dat heeft onder meer te maken met de opslag in distributiecentra en de winkels. Zo heeft Albert Hein 850 winkels en 6 distributiecentra, op elke plek liggen kort houdbare producten op voorraad te wachten. Sommige online retailers maken er geen geheim van dat ze consumenten bedienen vanuit de winkelvoorraad. Zo'n lange keten vermindert de houdbaarheid in jouw koelkast.
ZTRDG denkt dat knetterversheid wel degelijk kan, ook online. Wekelijks selecteren we bijzondere en verse producten bij bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Voor groenten als tomaat, spruitjes, boerenkool en sla geldt: vandaag geoogst, morgen bezorgd. Dagverse producten liggen bij ons nooit op voorraad want ze worden binnen een etmaal uitgeleverd. Ons inpakcentrum is elke middag leeg.
Om dit mogelijk te maken hebben we korte lijnen met een grote groep telers, boeren en leveranciers. Bakker Piet bakt elke nacht vers brood. ’s Ochtends vroeg komt het uit de oven en nog dezelfde dag wordt het bij je bezorgd.
In het seizoen
We bieden alleen producten aan in het seizoen, dus op het moment dat ze op hun best zijn. In de winter leveren we dus spruitjes, in het voorjaar bieden we radijsjes en rabarber aan. En met asperges en aardbeien wachten we tot mei. Dan zijn ze immers op hun lekkerst.
Zijn de aardbeien nog niet rijp omdat het wekenlang regent? Jammer, dan moeten we nog wachten. We oogsten pas als de vruchten volrijp zijn en dus niet te vroeg. Lichtgroene aardbeien zijn weliswaar langer houdbaar maar ook veel minder lekker.
Kiezen voor verse producten is dus een bewuste keuze. Als het op is, is het op. En als het nog niet rijp is, dan is het er simpelweg niet.
Onze aanpak daagt je uit om te koken met wat er is, maar het smaakt wel een stuk lekkerder. En daar doen we het voor. Want als je het product ontvangt, is het op zijn best. Online voedingswaren kopen betekent dan wel degelijk: knettervers. En dat betekent een stuk verser dan je gewend was bij je super om de hoek.
René Bink is oprichter van het online marktplein van ZTRDG. Daar is wekelijks een selectie te vinden van bijzondere en knetterverse producten die komen van bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Vandaag geplukt of geproduceerd, morgen bezorgd, belooft ZTRDG.
Dit artikel afdrukken
Consumenten doen dat laatste. Dat blijkt uit de enquête van Nielsen Global Connected Commerce Report van eerder dit jaar. Bijna 70 procent van de deelnemers gaf aan dat ze meloen, sla en sinaasappels het liefst zelf betasten of ruiken. Ook bij vlees, vis of gevogelte willen consumenten graag zelf het beste stuk uitzoeken.
Via internet groenten of vleeswaren bestellen vinden we makkelijk. Maar je kunt je verste waar niet inspecteren en moet dus maar afwachten of de magazijnmedewerker het langst houdbare product in jouw kratje stopt.
Consumenten denken dat ze via internet niet de producten met de langste houdbaarheidsdatum ontvangen. Uit dezelfde Nielsen-enquête blijkt dat maar liefst 64 procent twijfelt over de aankoop van een kort houdbaar product via internet.
Nielsen Global Connected Commerce Report January 2016, Survey Q4 2015
Is die vrees terecht? Goed kijken wat je koopt is in een supermarkt inderdaad geen overbodige luxe. De supermarkt verkoopt nog kort houdbare producten op de laatste en voorlaatste dag van de houdbaarheidsdatum, vaak met korting. Het gevolg: als consument moet je zelf altijd controleren of iets ‘vers’ overkomt.
Niet zo vreemd dat consumenten ook online dat willen doen.
Versgarantie van 1 dag
Consumenten hebben dus grote aarzelingen bij online shoppen als het gaat om verse voedingswaren.
Hoe kijken de supermarkten daar zelf tegenaan? Vinden zij dat de consument mag rekenen op vers? Het is interessant om daarvoor de versgaranties te bestuderen die de supermarkten geven bij aankoop van een online product met beperkte houdbaarheid.
Online supermarkten als Albert Heijn en Jumbo geven voor specifieke producten geen houdbaarheidsgarantie. Alleen in de algemene voorwoorden vond ik wat bepalingen terug. Zo biedt AH Online gemiddeld dezelfde houdbaarheid op versproducten als in de winkels. Als extra spelregel geldt dat vlees en gesneden groenten bij aflevering minimaal twee dagen houdbaar zijn, zo belooft AH Online aan de consument.
Jumbo streeft ernaar de producten uit te leveren ‘met de langst mogelijke houdbaarheidsdatum’. Helaas kunnen ze niet garanderen dat de producten een week houdbaar blijven. Bij Jumbo mag je als consument verwachten dat een pak melk dat online aangeschaft is, minimaal 1 dag houdbaar is. Is het dan raar dat de consument twijfels heeft bij het bestellen van vers online?
Wachttijd
Mijn conclusie: bij veel online supermarkten is het onduidelijk of je wel de meest verse producten geleverd krijgt.
In de praktijk is het in ieder geval onmogelijk om online voor een week vooruit verse producten te kopen. Dat heeft onder meer te maken met de opslag in distributiecentra en de winkels. Zo heeft Albert Hein 850 winkels en 6 distributiecentra, op elke plek liggen kort houdbare producten op voorraad te wachten. Sommige online retailers maken er geen geheim van dat ze consumenten bedienen vanuit de winkelvoorraad. Zo'n lange keten vermindert de houdbaarheid in jouw koelkast.
ZTRDG denkt dat knetterversheid wel degelijk kan, ook online. Wekelijks selecteren we bijzondere en verse producten bij bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Voor groenten als tomaat, spruitjes, boerenkool en sla geldt: vandaag geoogst, morgen bezorgd. Dagverse producten liggen bij ons nooit op voorraad want ze worden binnen een etmaal uitgeleverd. Ons inpakcentrum is elke middag leeg.
Om dit mogelijk te maken hebben we korte lijnen met een grote groep telers, boeren en leveranciers. Bakker Piet bakt elke nacht vers brood. ’s Ochtends vroeg komt het uit de oven en nog dezelfde dag wordt het bij je bezorgd.
In het seizoen
We bieden alleen producten aan in het seizoen, dus op het moment dat ze op hun best zijn. In de winter leveren we dus spruitjes, in het voorjaar bieden we radijsjes en rabarber aan. En met asperges en aardbeien wachten we tot mei. Dan zijn ze immers op hun lekkerst.
Zijn de aardbeien nog niet rijp omdat het wekenlang regent? Jammer, dan moeten we nog wachten. We oogsten pas als de vruchten volrijp zijn en dus niet te vroeg. Lichtgroene aardbeien zijn weliswaar langer houdbaar maar ook veel minder lekker.
Kiezen voor verse producten is dus een bewuste keuze. Als het op is, is het op. En als het nog niet rijp is, dan is het er simpelweg niet.
Onze aanpak daagt je uit om te koken met wat er is, maar het smaakt wel een stuk lekkerder. En daar doen we het voor. Want als je het product ontvangt, is het op zijn best. Online voedingswaren kopen betekent dan wel degelijk: knettervers. En dat betekent een stuk verser dan je gewend was bij je super om de hoek.
René Bink is oprichter van het online marktplein van ZTRDG. Daar is wekelijks een selectie te vinden van bijzondere en knetterverse producten die komen van bevlogen boeren, telers, bakkers en slagers door heel Nederland. Vandaag geplukt of geproduceerd, morgen bezorgd, belooft ZTRDG.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#18 klopt ik zit bij Streekselecties. Echter is mijn rol hier niet ZTRDG promoten. Ik lees op foodlog veel theoretici en mis hier en daar in de discussies de praktijk van de producent. Ook ben ik het niet geheel eens met Rene als het gaat om de focus op tht. Ik probeer te verwoorden wat echte vakidioten weten van het eten wat zij maken. De mega experts. Een kaasboer kan aan een kaas zien en met een enkele vinger voelen hoe de kaas van binnen eruit zal zien en smaken. Een visser ook etc. Dat is het onderscheid en de meerwaarde die moet overgebracht worden aan de consument. Ik heb ontdekt dat heel veel voedselproductie wordt aangepast op de haalbaarheid van de retailketen. Een keten waar ik ook ook zeker bewondering voor heb. Maar het liefst wil ik dat de keten zich aanpast aan de vraag: wat is HET optimale smaakmoment van een product? En de hieronder benoemde initiatieven benaderen dat het meest. Met als vertrekpunt de vakman die zijn product op dat optimale moment afgeeft of op de ultieme manier kan produceren.
Beste Simone, het zal wel, die overheerlijke aardbeien van AH. Dit weekend heb ik er persoonlijk van mogen "genieten". Helaas met een onvoldoende op het gebied van smaakgenot. Het spijt me. Ik vind ze niet te (vr)eten, al zijn ze accuraat en razendsnel geleverd. In vergelijking met de aardbeienoogst straks uit mijn eigen tuin behoren de aardbeien uit uw ( en andermans) winkel tot de grootste verliezers van het smaakgenot.
Dit jaar heb ik een beetje pech, mijn aardbeien zijn van akker verkast, eens in in de zoveel jaar is dat nodig om de zaak met die woekerende planten weer enigszins op orde te krijgen. Ook de bemesting van de grond is dan weer up to date. Als gevolg daarvan zal de oogst dit jaar wat minder uitbundig zijn. Momenteel staan de planten na een extreem lang en koud voorjaar weer in volle bloei. Maar ik verzeker u qua smaak is hetgeen u mij dit weekend hebt aangeboden niet eens een wedstrijd. Straks hebt U bij voorbaat al verloren.
Mijn vraag is nu, hoe komt dat zo. Iemand met een antwoord?
Jan Peter; nee hoor, die draait op volle toeren! Ga je hopelijk nog veel van zien.
Rene, is hiermee de uitgeverij ztrdg ter ziele?
Dank voor alle response!
#19. Dick Klopt, voordat ik me op het online marktplein ZTRDG gestort heb, ben ik werkzaam geweest bij Unilever en daarna aan de wieg gestaan van StreekSelecties. Opgegroeid in de klei van de Wieringermeer. Tot zover mijn doopcel…
Ik heb vele productketens van binnen mogen zien en me mogen verwonderen hoe logistieke systemen de kwaliteit van de mooiste producten om zeep helpen. Dit was voor mij dé motivatie om met ZTRDG een extreem korte keten van boederij naar koelkast te organiseren. Er zijn zo veel prachtige producten, die uiteindelijk het schap niet halen, omdat ze niet ‘inpasbaar’ zijn in de Retail systematiek van AH en anderen.
#16 Henric. Verse bloemen zie ik zeker kansen voor, als zoon van een kweker. We zijn een startup en focussen nu op de maaltijd, maar ik sta er zeker open om mogelijkheden te verkennen.
We merken nu al dat mensen een ZTRDG tas cadeau opsturen, dus wellicht niet zo’n gek idee.
#13 Jan Peter
Ja, er zijn vele andere initiatieven die de keten verkorten. Goede voorbeelden zijn DEEN supermarkten en zeker ook W&D. Of bijvoorbeeld Hofwebwinkel. Ook HelloFresh maakt de keten kort, is mijn ervaring.
Wat is uitgangspunten van de ZTRDG keten? Versproducten worden vandaag geoogst en de volgende dag bezorgd. Geen voorraad, geen schap, alleen leverbaar op de dag na productie.
Hoe kun je dat geloven? Kom een keertje kijken. Je bent uitgenodigd.
Hoe merkt de consument van ZTRDG het? De bijzonder lange THT bij uitleveren van bijvoorbeeld eieren (gisteren geraapt, vandaag bezorgd).
#10 Dick
Jazeker, dit is precies wat ik hoop te bereiken. Laat ZTRDG een podium zijn voor agrariërs om hun eigen onderscheidende product te etaleren én verkopen.
#9 Simone
Ik weet dat AH uitblinkt in de korte logistiek tussen boer en winkel. Subliem snel en efficiënt. Hiermee is AH verder dan de meeste retailers.
Maar met alle respect, ik denk dat het goed is je de bezorging door AH.nl eens goed ervaart. Als consument ben je geïnteresseerd in de kwaliteit van producten in je winkelwagentje of thuis bezorgd via AH.nl.
Als ervaringsdeskundige van AH.nl weet ik dat de THT van uitgeleverd versproducten zeer kunnen varieren per product. Niet zo fijn als je weekboodschappen wilt doen.
Ter ondersteuning: de voorwaarden van AH.nl staan op jullie website. Een voorbeeld: voor zuivel garandeert AH bij aflevering 4 dagen houdbaarheid, terwijl de meeste melk af-Fabriek > 10 dagen is. Waar zijn de andere dagen gebleven?
Mijn centrale punt is: de consument vertrouwt versheid van producten niet bij online aankopen. De werkwijze van supermarkten helpt niet om dit wantrouwen weg te nemen. Dit is niet in belang van de consument, retail en producent. Dat moet toch op te lossen zijn?