Duurzaamheid is een divers, fluïde en contrasterend begrip. Dat zie je meteen als je het assortiment van de duurzame SUPERmarkt tot je laat doordringen. De Koekfabriek legt de focus op werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mister Kitchen gaat voor palmolievrije pindakaas en kiest voor koolzaadolie. WildWestland kaas is vegan.

SUPERmarkt zegt de enige supermarkt te zijn die echt super is. Een kleine 50 merken sieren de gekleurde en vrolijke winkel. Toch is het lastig te vangen wat dat ‘super’ precies is. “Duurzaamheid is inderdaad een uitdagend begrip”, vertelt mede-initiatiefnemer Annabel Hoogendoorn. “Je ziet hier dat iedere producent zijn eigen richting kiest.”

Kleine stappen met de grote partijen
De SUPERmarkt wil vooral laten zien dat er voor bestaande producten duurzamere alternatieven zijn, en dat het tijd wordt voor grote supermarkten en verwerkers om dat in te zien. “Startups bewegen als wendbare speedbootjes. Gevestigde bedrijven als logge olietankers”, vertelt Hoogendoorn beeldend. “Ondanks die logheid bereiken zij wel meer mensen met meer producten.” Hoogendoorn is er dan ook van overtuigd dat grote partijen cruciaal zijn om boodschapper duurzamer te maken.

Albert Heijn, de grootste Nederlandse supermarkt, kijkt mee naar wat loopt. De klassieke blauwe super zal een gedeelte van de SUPERmarkt-producten in zijn schappen leggen. Op een ouderwets Aangeboden & Gezocht-bord kan je een berichtje achterlaten voor de directie van de Appie.

duurzame SUPERmarkt aangeboden/gezocht bord


Levend of dood koraal
Op bordjes in de SUPERmarkt en via QR-codes op de producten kunnen bezoekers meer lezen over de producten en het duurzaamheidsgehalte. Op internet gebruikt de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met Tilburg Universiteit virtual reality om de milieu-impact van een aankoop te laten zien aan consumenten. Pak je in de ‘VirtuMart’ een worstje, dan zie je dood koraal, veroorzaakt door de CO2-uitstoot van de veehouderij. Kies je voor vegan, dan is het koraal levend. Het is een simpel symbool. Marijn Meijers onderzoekt of informatie gepresenteerd op deze manier een blijvende invloed heeft op consumptiegedrag. Onderzoeksfinancier NWO zag er wel iets in en beloonde haar met de prestigieuze Veni-beurs.

Het realisme van minder
Waar beide initiatieven aan voorbij lijken te gaan, is dat wat je ook doet, zonder je consumptie te minderen, je altijd ergens een negatief effect veroorzaakt. Levend koraal bij een vegan product of een biologische kip zou wel eens te kort door de bocht kunnen zijn. Vegans die blijven vliegen, verpesten het klimaat en de natuur net zo goed. Wie even veel kip maar dan biologische, blijft eten doet milieu en klimaat ook al meer pijn omdat een langer leven, een hoger dierenwelzijn en biologisch voer tot meer CO2-uitstoot leidt. Wat duurzaamheid nou precies is, dat is lastig, maar wat meer realisme zou fijn zijn. Wie simpelweg ingeprent krijgt dat vegan eten goed is voor een levend koraalrif, stapt te positief de winkel uit.
Dit artikel afdrukken