In een persbericht schrijft het CBL dat het in samenwerking met een aantal organisaties (ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext) in kaart heeft gebracht hoeveel omzet in de detailhandel voor voedingsmiddelen verkocht wordt onder een duurzaamheidslabel. De organisatie noteert:
Verduurzaming is definitief de niche voorbij in de supermarktDe absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met de genoemde 8% sneller dan de totale supermarktomzet, geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven keurmerk en UTZ.
Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees is licht dalend. Vleeswaren vertonen daarentegen een flinke groei met 30%.
Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit in 2015 totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en groeit met 3,9%.
Het consortium heeft samen met onderzoeksbureau IRI veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een meer gedetailleerd inzicht dan tot nu toe beschikbaar was uit overheidsbronnen. Het consortium wil vanaf volgend jaar gezamenlijk met de overheid een integrale Monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast ook de zichtbare keurmerken. Verduurzaming is namelijk ook inzet in ketens op o.a. het terugdringen van watergebruik, voedselverspilling en het gebruik van energiezuinige koelingen en vrachtwagens.
De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om deze Monitor te beperken tot de inventarisatie van de, voor de consument zichtbare, onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven zijn er ook volop, maar zijn hier buiten beschouwing gelaten.
Je kunt de Monitor is hier downloaden.
Fotocredits: CBL
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gangbaar graan, melk en vlees zijn dit jaar op producenten niveau goedkoper geworden. En in hun kielzog zijn producten onder duurzaamheidskeurmerken dus ook goedkoper geworden. Geen wonder dat er een verkoop stijging van duurzaamheidskeurmerken is. Meer consumenten kunnen zich nu de goedkopere duurzaamheidskeurmerken veroorloven. Wanneer ooit gangbaar duurder wordt, dan worden de duurzaamheidskeurmerken ook weer duurder, te duur denk ik. En dan lopen de verkoopcijfers van de duurzaamheidskeurmerken weer terug. Wedden?
Floor, ik zie nu dat mijn opmerking iets te gelaagd was. Ik maak het wat scherper: er moet wel een business case zijn voor enduring poverty. Hoe kan het anders dat na tientallen jaren met het crème de la crème van business schools en 's werelds beste consultants het tegenovergestelde niet kon worden bedacht?
We know that providing all countries with better infrastructure............ Auto's, vrachtwagens, boten, vliegtuigen, beton, asfalt, met goede bodems daaronder. Ik wil niet vervelend doen, maar zulke uitspraken schiet je gemakkelijk stuk.
Meneer Klootwijk,
Ik ben het trouwens met Liesbeth oneens. Sinds de introductie van de Haber/Bosch machine zijn alle landbouwproducten verdacht. Ook Steven's en Liebeth's oogappeltjes. Daar helpt geen lieve moeder meer aan. Die geweldige boost van stikstof en andere producten hebben al verricht waarvoor ze waren ingehuurd. Kijk naar de Oostvaardersplassen zoals het normaal was gegaan Grandioos zo voor de deur van Amsterdam en ze snappen niet eens wat die wetten van de OVP willen zeggen. Draagkracht bereikt, dan gaat er dood dat wat er bij komt. We hebben zo'n honderd jaar geleden dat principe even uitgesteld met alle daaraan klevende consequenties van dien. Even afwachten wanneer de "natuur" zijn gelijk gaat halen. Wees maar niet bang, het duurt nog even! In die tussentijd maar Fairtrade, bio etc. En mijn eigen gekweekte bio uit eigen tuin smaken lekkerder, als Fresco dat maar weet. Dubbelblind getest, laat me niet lachen, die lui kunnen niet proeven wat lekkerder is. Wedden?
#17 Niet om er een welles-nietes spel van te maken, maar die quote zegt juist dat armoede niet goed is voor de economie, en het bestrijden ervan dus juist wel een business case heeft.
In context:
"We know that providing all countries with better infrastructure, a healthy, well-educated workforce and the systems for better resource management will deliver higher economic and commercial returns. There is no business case for enduring poverty."
Maargoed, op papier kan er een business case zijn, zie hem maar eens te verzilveren in de markt.