Al jaren behoren multibuys op impulsproducten tot de meest succesvolle promoties van de supermarkt.

Dat is ook begrijpelijk. Iedereen neemt 2 zakken chips mee als die 1+1 gratis zijn en je al van plan was om een zak chips te kopen. Je koopt dan meer dan je van plan was en eet die uiteraard thuis ook alle twee op. Dat geldt ook voor snoep, chocola, frisdrank, pizza’s en snacks. Heel anders dan bij groenten. Neem bijvoorbeeld 1 + 1 broccoli. Die koop je ook, maar dat gaat ten koste van een andere groente. Je eet namelijk niet twee keer zo veel groente bij je diner omdat die in de aanbieding was.

Begrijpelijk dan ook dat supermarkten met die ongezonde multibuys blijven doorgaan, ondanks dat ze ten koste gaan van de gezondheid van hun klanten.

Daar lijkt nu echter verandering in te komen.

Dit jaar worden multibuys op ongezonde producten meegenomen in de Superlijst van QuestionMark, een initiatief waar de supermarktketens rekening mee houden.

Daarom besloot Dirk onlangs al om alle multibuys in de ban te doen; ook die van de niet-ongezonde producten, om (voedsel)verspilling tegen te gaan. Een initiatief dat met de dreiging van de Superlijst ongetwijfeld navolging zal krijgen. Albert Heijn zal niet achter kunnen blijven met hun Beter Eten strategie in combinatie met de meeste multibuys (Hamsterweken!) van alle retailers, zeker niet als nota bene Dirk al voor is gegaan. En bij Jumbo die toch al bezig is met een nieuw promotiebeleid, kan dit gelijk mee. Bij Plus ligt het in lijn met hun positionering als bewuste supermarkt.

Het momentum is er. De multibuy-promoties kunnen helemaal verdwijnen. In het Verenigd Koninkrijk zijn al in een vergevorderde plannen in de maak en is de bogof (buy one, get one free) voor alcohol al van de markt verdwenen.
Dit artikel afdrukken