Alexis Tindall, diëtist van het Nationwide Children’s Hospital in Ohio benadrukt dat het aanleren van een gezonde leefstijl bij kinderen soms niet zonder slag of stoot gaat. Op de site van Time geeft ze samen met andere deskundigen 12 tips om kinderen te leren om gezond te eten en actief te blijven.

1. Laat kinderen niet hun bord leeg eten
Kinderen moeten stoppen met eten als ze vol zitten en niet als ze alles opgegeten hebben. Kinderarts Lauren Levine uit New York zegt: “Kinderen laten eten terwijl ze geen honger hebben, leert ze niet te luisteren naar wat hun lichaam aangeeft”. Volwassenen eten over het algemeen alles op wat op hun bord ligt, kinderen zo'n 60%. Dat is normaal.

2. Maak sporten leuk en lekker
Kinderen moeten minstens een uur per dag bewegen. Neem ze mee naar buiten en ga voetballen, maak een wandeling met het hele gezin, of verzin een andere activiteit. Belangrijk is dat ze het leuk vinden. Wanneer je achteraf aan ze vraagt hoe ze zich voelen, zullen de endorfinen ervoor zorgen dat het antwoord positief is. Op deze manier gaan ze fysieke activiteit associëren met dat lekkere gevoel, wat ze stimuleert voor een volgende keer.

3. Eet niet voor de tv
Als kinderen tijdens het eten televisie kijken, eten ze zonder aandacht. Hierdoor negeren ze het gevoel dat ze vol zitten. Ook worden ze dan blootgesteld aan eventuele reclames die snoep of junkfood onder kinderen aanprijzen.

4. Beperk schermtijd
Kinderen besteden in toenemende mate tijd achter schermpjes, zowel televisie als tablets en andere apparaten. Hierdoor worden ze lui en minder creatief. Een onderzoek bij kinderen tussen de 8 en 18 jaar toonde aan dat kinderen die veel tijd besteden aan schermpjes slechtere cijfers halen en minder tevreden zijn met zichzelf. De American Association of Pediatrics beveelt aan om de schermtijd per dag te beperken tot 1 à 2 uur.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


5. Varieer, maar wees geduldig
De smaakvoorkeur van een kind verandert niet veel tussen de leeftijd van 2 en 8. Tindall: “Als ze iets nieuws de eerste keer niet eten, wil dat niet zeggen dat ze het de tweede of derde keer ook laten staan. Dwing ze niet om het op te eten, maar vertel dat ze het als snack krijgen als ze later klagen honger te hebben”. Een andere manier is om het eten leuk te presenteren. Een onderzoek ontdekte dat kinderen twee keer zoveel fruit aten wanneer het op een satéstokje was geprikt.

6. Weg met de mobieltjes
Als kinderen eenmaal een mobieltje hebben, laat dat dan gedurende de nacht beneden. Kinderen slapen minder wanneer hun mobiel op het nachtkastje ligt. Enerzijds komt dit door het blauwe licht, anderzijds door nieuwsgierigheid als ze het geluid van een nieuw berichtje horen. Dit geldt natuurlijk ook voor de ouders.

7. Geef gezonde tussendoortjes
Als het kind al een tussendoortje nodig heeft, zorg dan dat dit gezond is. Een tussendoortje staat niet gelijk aan snoep.

8. Praat niet over calorieën
Richt je als ouder op het positieve van voeding. Vertel dat het ene voedingsmiddel energie geeft en een ander nodig is voor het gezond houden van je lichaam. Hierdoor leren ze goede voeding te waarderen, in plaats van ‘bang’ te worden voor suikers. Leer ze dat het belangrijk is verschillende kleuren op je bord te hebben. Praat daarbij zelf ook niet negatief over je eigen gewicht, vooral tieners zijn hier gevoelig voor.

9. Beloon kinderen niet met snoep
Goede prestaties belonen met snoep zorgt niet alleen voor meer calorieën, het versterkt ook de voorkeur voor zoetigheid. Zo gaan ze een goed cijfer associëren met een snoepje, waardoor de verkeerde motivatie ontstaat.

10. Betrek familie en vrienden
Voor zowel sporten als eten geldt: het is leuker in een groep. Dus ga met de hele familie een potje volleyballen, of kook met elkaar. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Onderzoek toont aan dat kinderen die hun ouders helpen in de keuken meer groente en fruit eten dan kinderen die dat niet doen. Bovendien is het ook nog eens gezellig.

11. Verbied niet teveel
Verwacht niet dat een kind maar een paar patatjes eet of een klein stukje taart. Vind met elkaar een goede balans in wat wel en niet kan. Een voorbeeld hiervan is om niet iedere dag een toetje te eten, maar een paar keer per week. Zoek hierin een weg die zowel voor de ouders als de kinderen werkt.

12. Wees het goede voorbeeld
Wanneer je zelf frisdrank bij het avondeten drinkt, kan je niet verwachten dat je kind melk of water drinkt. Je moet zelf het goede voorbeeld zijn voor je kinderen. Dit geldt ook voor sporten en het wegleggen van je mobiel. Zo laat je kinderen zien dat de regels er niet zijn om hen te pesten, maar dat de regels er zijn omdat het echt beter voor iedereen is.

Fotocredits: Chas loves his mummy, Stephanie Sicore
Dit artikel afdrukken