De verpakking van bewerkte vleeswaren wordt extra aantrekkelijk gemaakt voor kinderen. Uit onderzoek van de Gentse Universiteit in opdracht van Greenpeace blijkt dat 12 van de 189 onderzochte merken opzettelijk gebruik maken van marketingtechnieken om kinderen te beïnvloeden. Greenpeace riep eerder Studio 100 op om alleen op plantaardig beleg kinderidolen te gebruiken.
Een bijzondere afbeelding, felle kleuren, voedingsclaims en promotie door kinderidolen maken een vrolijke indruk op de kinderen waardoor zij om het product gaan zeuren (een gevolg van de zogeheten 'pester power'). “Bovendien geloven kinderen dat een voedingsproduct met daarop hun favoriete tekenfilmfiguur ook echt lekkerder smaakt,” zegt Loes Neven van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Daar komt nog bij dat de producten vaak op ooghoogte van kinderen in het winkelschap terecht komen. PLUS was de eerste Nederlandse supermarkt die ongezonde producten met kindermarketing juist boven kinderooghoogte uitstalde.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - "Marketing twaalf merken charcuterie mikt op kinderen" - VILT
Een bijzondere afbeelding, felle kleuren, voedingsclaims en promotie door kinderidolen maken een vrolijke indruk op de kinderen waardoor zij om het product gaan zeuren (een gevolg van de zogeheten 'pester power'). “Bovendien geloven kinderen dat een voedingsproduct met daarop hun favoriete tekenfilmfiguur ook echt lekkerder smaakt,” zegt Loes Neven van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Daar komt nog bij dat de producten vaak op ooghoogte van kinderen in het winkelschap terecht komen. PLUS was de eerste Nederlandse supermarkt die ongezonde producten met kindermarketing juist boven kinderooghoogte uitstalde.
#3 Hans,
Iedereen voedt zijn/haar kinderen op de eigen manier op en niet iedereen is zo verstandig als jij.
Als domme consument begrijp ik dit niet..
Bestaan er mensen die primair appelleren aan zeurende kinderen ?
En dan pretenderen dat ze hun kinderen kritisch/verstandig opvoeden ?
Wij vinden dat maar raar...
Vlees staat in de afbeelding van de Schijf van Vijf en veel mensen kijken niet verder.
En dan te bedenken dat vleeswaren niet in de Schijf van Vijf staan vanwege de negatieve effecten op de gezondheid. Geef het dan maar aan de kinderen?
Daar mag de PLUS markt er op grote mensenhoogte (kleine kinderen kunnen nog niet lezen) wel eens nadrukkelijk op wijzen.
Kindermarketing lijkt soms wel op kindermisbruik.