Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Tegen een inleg van €150.000 per bedrijf werken een achttal bedrijven, waaronder Heineken, VolkerWessels, NS en Rabobank samen met de TU Delft in het nieuwe partnerschap X!Delft.

De bedoeling is om samen nieuwe technologieën te verkennen waar mogelijk nieuwe businessmodellen of producten uit kunnen rollen. Zo wil Heineken bijvoorbeeld 'iets' met kringloopproductie en nieuwe oplossingen voor het vullen en inpakken van bierflesjes, waarbij robotwetenschappers kunnen helpen. Bouwbedrijf VolkerWessels is dan weer op zoek hoe kunstmatige intelligentie de samenwerking met andere bouwbedrijven kan verbeteren én wil iets doen aan preventie van verzwikte enkels bij bouwvakkers.

Volgens Van der Hagen betreedt de universiteit een nieuw tijdperk, dat hij vooralsnog als een 'ecosysteem' (of 'beweging', of 'smeltkroes') betitelt. Samenwerking met het bedrijfsleven is door de jaren heen geëvolueerd van onderzoek in opdracht van een bedrijf, naar gezamenlijk onderzoek elk op een eigen locatie, naar nu gezamenlijk onderzoek onder wat straks ook één dak zal zijn. "We hebben nog geen besluit genomen over de bouw. Maar we zijn er wel van overtuigd dat de deelnemers bij elkaar móeten komen. Deze vorm van samenwerking draait om vertrouwen. Dat ontstaat als je elkaar ziet in een fysieke omgeving. Virtuele samenwerking is niet genoeg."

Binnen de afspraken van X!Delft mogen de wetenschappers nog steeds hun eigen resultaten publiceren, betalen universiteit en bedrijf hun eigen onderzoekskosten en exploiteren ze hun eigen vindingen.

Rosenthal: niet te zwaar aan tillen
Afgelopen zaterdag besteedde het radioprogramma Argos aandacht aan de verwevenheid van wetenschap en bedrijfsleven. Volgens oud-minister Uri Rosenthal valt het allemaal wel mee. De Nederlandse natuurkundige Robbert Dijkgraaf vindt het fenomeen gevaarlijk omdat toepassingsgerichtheid leidt tot meer van hetzelfde in plaats van nieuwe kennis. Rosenthal ging in de uitzending zover dat hij suggereerde dat ook Dijkgraaf kennis ontwikkelt met een toepassingsdoel en daarom niet zo'n scherpslijper moet willen zijn.
Dit artikel afdrukken