Kerstmis is bij uitstek de tijd van het jaar dat we ons tegoed doen aan een welgevulde tafel met lekker eten en niet besparen op een cadeautje meer of minder. Zo hoort dat immers op een feestelijke avond! Maar toch is het niet alleen maar één groot feest. De prijzen van veel van de producten die we kopen zijn kunstmatig laag: kosten voor milieu en maatschappij worden vaak niet meegerekend. Samen met onze gasten gaan we op zoek naar de verborgen kosten achter ons kerstdiner. Voorkomen we de aantasting van natuur en kinderarbeid door er een ander prijskaartje aan te hangen? Hoe complex is het om dat soort kosten in kaart te brengen? En wat kan je zelf doen als je in de supermarkt bent?

Informatie
Wanneer: woensdag 13 november
Tijd: 20:00 tot 22:00
Waar: Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179 te Amsterdam
Ticket: Toegang is gratis, maar graag online reserveren.

De sprekers
- Volkert Engelsman, directeur van Eosta, mag zich sinds 10 oktober de nummer 1 van de Duurzame 100 van Trouw noemen. Transparantie ziet hij als voorwaarde voor een duurzame business. Voor de biologische groenten en fruit van Eosta betaal je dan ook de ‘echte’ prijs. “We moeten gewoon fatsoenlijk gaan rekenen en rapporteren in plaats van ons rijk rekenen ten koste van sociaal en natuurlijk kapitaal.”
- Met haar boek De Verborgen Impact laat Babette Porcelijn op een visuele en begrijpelijke manier zien wat onze impact op de aarde is. Want veel mensen willen graag verantwoorde keuzes maken. Maar welke zijn dat? Waar kun je het beste beginnen, en wat heeft het meeste effect?
- Adrian De Groot Ruiz is directeur van True Price. True Price is een sociale onderneming die er naar streeft dat alle producten een echte prijs hebben. Adrian is gepromoveerd econoom en was voordat hij True Price oprichtte assistent professor financiering aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
- Als ketenregisseur van Tony's Chocolonely brengt Arjen Boekhold de hele chocolade keten in kaart, van arbeidsomstandigheden bij de cacaoboeren en de prijs van cacao, tot de verwerking en de verpakking van de reep. Het streven is dat iedereen in de industrie zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.
- Charlotte Linnebank is directeur van Questionmark. Met de app scan je een product en zie je direct waar het vandaan komt en hoe het gemaakt is. Zo kun je in de supermarkt opzoeken of een product duurzaam is of niet.
Dit artikel afdrukken