De quote komt uit de jongste Allerhande. Hij is van een trendwatcher die geen trends blijkt te watchen, maar te verkopen.
Ze beveelt aan waarvan ik dacht dat het echt gebeurde. Maar zo werkt het kennelijk niet.
Ik sta paf. Schrijven andere trendwatchers dan ook over hun persoonlijke voorkeuren en niet over de trends die ze zeggen te watchen?
Ze maken ze. Tuurlijk, we moeten allemaal ons brood verdienen, maar zeg dan wat je op dat moment aan het doen bent ;-)
Ik heb niks tegen deze trend. Integendeel. Wel tegen deze nep. Laat trends alsjeblieft zichzelf blijven.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Trendwatching is als onderzoek doen. Het idee bestond dat het met afstand en waardevrij kan gebeuren, maar in feite ben je deel van het systeem. Door iets te onderzoeken maak je deel uit van die ontwikkeling. Door een trend te watchen (en dan te benoemen) ben je een trend mee aan het maken. Je versterkt de aandacht erop en het groeit.
Ik zie dus niet zo'n scherp verschil tussen trendmakers en trendkijkers
Waarvan acte, zou ik zeggen!
Dick, als trendwatcher voor AH kun je niet anders dan invloed hebben op je onderwerp. Anneke Ammerlaan eet bietjes bij de Librije, ze adviseert dat aan AH, heel Nederland eet weer zelf gekookte bietjes. Dat je nu over kuipjes Franse zoute boter ziet, schijnt ook door haar te zijn gekomen. Maar wees blij dat ze met al die macht wel over een goede smaak beschikt.
Trends zitten toch in de maatschappij? Dan neemt iemand ze waar en geeft ze een naam. Zo iemand is een trendwatcher.
Jij beschrijft een trendmaker. Eens overigens, want de meeste trendwatchers zijn trendmakers. Net als marketmakers, maken ze hun eigen markt. Daar is niks neps aan, maar die doen dan ook niet alsof ;-)
Wat is hier nu nep aan? Een trend is niets anders dan een beinvloedingsproces. Iemand schrijft een aanstelijk stuk over gado gado en vervolgens gaan meer en meer mensen gado gado eten. De trendwatcher ziet dat en verkoopt die informatie aan bladen en supermarkten, waardoor de trend nog eens versterkt wordt. AH gaat dan gado gado-pakketten neerleggen. Ammerlaan smeert geen oneerlijke boterham wat mij betreft. Of val je over die kooktip aan het eind?
In een bekend lied wordt het vak zo gedefinieerd:
a TREND MONGER is a person
who dreams up a TREND
Like 'The Twist' --- or 'Flower Power',
And spreads it throughout the land,
Using all the frightening little skills
That Science has made available!
Marketing is voor een groot deel het verzinnen van trends. Doen alsof je succesvol met iets bent en vervolgens word je dat. Hoeveel advertenties en folders beginnen niet met "Steeds meer mensen kiezen voor ....". Journalisten doen trouwens precies hetzelfde om e.e.a. nieuwswaardig te laten overkomen.
En vergelijk de modewereld. Daar zeggen ze zo hard "volgend jaar gaat iedereen" rood dragen, dat iedereen dat gelooft. Daarna gaan ze dat pas waarmaken. Goed, de modewereld is inderdaad heel erg nep.