Het kàn er natuurlijk mee te maken hebben dat ze maanden eerder al de ‘industrie’ adviseerden, waardoor tegen de tijd dat hun voorspellingen uit moeten komen precies in de winkels en op de borden ligt wat ze in hun glazen bolletjes hebben zien aankomen.

Even een amuse: "Zoals duurzaamheid en ethiek in 2019 een huwelijk aangaan met persoonlijke gezondheid, zo gaan de twee ook een versterkende relatie aan met luxe. De paradox van luxe als duurzame lifestyle." Als je zoiets kan schrijven, dan ben je zeker van je zaak.

Zelfvervullend wensdenken
We leven als consumenten al heel lang met een zelfvervullend wensdenken. Modes - waaronder ook begrepen zijn de culinaire trends - zijn zowel voorspelbaar en betekenisloos als verrassend en veelzeggend. Ik zeg dit in volle ernst. Die dubbelheid maakt dat wij gefascineerd blijven: ernst en scherts, kunst en kitsch, academie en kermis, waarheid en leugen. Dat voedt de fantasie en legitimeert het tegelijk.

Ik zal niet te filosofisch worden, daar hebben we de hoofdredacteur voor. Maar drie namen van grote trend-denkers wil ik toch noemen: Lidewij Edelkoort, Adjiedj Bakas en Marjan Ippel. De quote hierboven over ‘de paradox van luxe als duurzame lifestyle’ is van de website van Talkin’food van Marjan Ippel.

Hoe klinkt dat? Als toekomstmuziek inderdaad. 100% oncontroleerbaar onttrekken de trendwatchers zich elegant aan elk inhoudelijk debat. Het is zinloos met ze in discussie te gaan, want ze weten het toch altijd beter. Namelijk in de toekomst.

Sexy en opwindend
Ik herhaal: ik ben afgunstig op elke trendwatcher. Want wat zij doen is sexy. Voedingskunde is niet sexy. Diëtisten? De koolhydraat-insuline hypothese? Het microbioom? Martijn Katan? Ik weet niet wat andere FL-lezers ervan vinden, maar mijn fantasie is nog nooit geprikkeld door de aanblik van een laboratoriumjas of door iemand die de Krebs-cyclus kwam uitleggen.

Het watchen van foodtrends is wel opwindend. Ik geef een supergeil voorbeeld. Andrew Freedman is een Amerikaanse ‘restaurant & hospitality consultant’, zijn bedrijf heet af&co. Hij adviseert hotels en restaurants over wat zich het best laat samenvatten met het ouderwetse woord ‘hipheid’. In een artikel in het Amerikaanse vakblad FoodNavigator voorziet Freedman dat Amerikaanse hotelgasten en restaurantbezoekers volgend jaar vooral ‘merken’ zullen ‘omarmen’ die ‘goede dingen doen’.

De crisis is over, dus we worden weer decadent. Ippel: Maar is het enkel dansen op de vulkaan? Nee. Alle glitter & glam komen ook in een duurzame gedaante
De klant heeft in 2019 behoefte om te ontsnappen aan de wereld met een ‘wankele regering’, ‘gekke natuurrampen’ en ‘zinloos geweld’ en kiest daarom voor merken die ‘mondiale ideeën omarmen’, ‘goede doelen steunen’ en ‘meer betrokken zijn bij de wereld in het algemeen’. De hotel- en restaurantbranche heeft de kans de leiding te nemen in het creëren van "een wereld waarin we allemaal willen leven". Aldus ‘trendologist’ Andrew Freedman. De website van af&co is smullen.

Talkin’food
Heeft Freedman een Nederlandse collega van gelijke statuur, die van die mooie, hoopvolle dingen voor het nieuwe jaar voorspelt? Iemand die ook de emancipatoire machten van de horeca kan aanroepen? Wel iemand die dicht in de buurt komt: Marjan Ippel van Talkin’food. Ik ken Marjan uit de tijd dat zij ook over film schreef. Ik ben daarna de saaie kant opgegaan, zij koos het glamoureuze pad door de wereld van food. Ik stik zowat van jaloezie. Vooral ook omdat ze zo geestig en overtuigend tegelijk schrijft.

Voor 2019 voorspelt ze onder meer het ‘Ethisch Deluxe’: "De basic foods van de afgelopen jaren worden niet losgelaten, ze worden simpelweg uitgehuwelijkt aan old-skool luxe ingrediënten en looks." Mensen kruipen wel uit voorzichtigheid dicht op elkaar, in besloten feesten en clubs, maar "juist de nieuwe membership-only clubs vertonen heel paradoxaal opvallend veel inclusiviteit, met een betere afspiegeling van de multiculturele samenleving dan erbuiten." Zoiets zei Andrew Freedman ook!

Dansen op de vulkaan
De crisis is over, dus we worden weer decadent. Ippel: "Maar is het enkel dansen op de vulkaan? Nee. Alle glitter & glam komen ook in een duurzame gedaante. (…) Ook recyclen krijgt een luxe, rijk en designy uiterlijk. Logisch, want alles wat schaars is, wordt vanzelf luxe. En als íets schaars is, is het wel moeder aarde en haar natuurlijke bronnen."

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar ik denk dat ze gelijk gaat krijgen.

Goed, dan nu de opdracht bij het lesmateriaal van af&co en Talkin’food (bezoek die sites!). Wat wordt volgens u de belangrijkste trend van 2019?
Dit artikel afdrukken