De Italiaanse overheid heeft de laatste jaren de nationale regels voor voedseletikettering flink uitgebreid. Zuivelmakers, bijvoorbeeld, zijn sinds 2016 verplicht om op het etiket te zetten waar hun ruwe grondstoffen vandaan komen. In september volgden de tomatenverwerkers en vanaf februari 2018 geldt de regel ook voor pasta- en rijstproducenten.

Dat leidde al tot opschudding omdat de fabrikanten van spaghetti, maccheroni en andere deegwaren, vrezen dat het publiek pasta van buiten-Europese tarwe niet zouden kopen. Die gebruiken ze namelijk veelal. Toch zette de overheid door.

Deze week diende FoodDrinkEurope (FDE), de organisatie van Europese voedselproducenten, tegen die nieuwe regels een klacht in bij de Europese Commissie. FDE beschouwt het beleid van de Italiaanse overheid als een vorm van protectionisme. De regels voor tomatenproducten, bijvoorbeeld, zouden zijn bedoeld om de import van goedkopere purée uit China tegen te gaan.

Italië heeft de bepalingen ingevoerd zonder de Europese Unie daarvan op de hoogte te stellen.

De regering van het schiereiland beroept zich op de Italiaanse consument, die gebaat zou zijn bij transparantie. Uit onderzoek van het ministerie van Landbouw blijkt dat 85% van de Italianen het belangrijk vindt om te weten waar de grondstoffen vandaan komen. Dat heeft wel als nadeel dat er maar een kleine hoeveelheid Italiaans product gemaakt kan worden tegen bovendien flink hogere consumentenprijzen.

Jeroen Thijssen, redactie Foodlog
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De FDE werpt zich op als verdediger van die ene grote EU-binnenmarkt zonder grenzen die Europa heeft voorzien van “een voortdurende beschikbaarheid van veilig en divers voedsel, van hoge kwaliteit op het hele continent.” Volgens de FDE hebben soortgelijke nationalistische maatregelen in onder meer Frankrijk, Finland en Spanje een aanwijsbaar negatief effect gehad op de handel in de interne markt. Nederland exporteert voor een waarde van €2,8 miljard aan voedingsmiddelen naar Italië.
Dit artikel afdrukken