Amsterdam wil dat binnenkort alle dienstverleners in de stad, van hoteldirecteur tot kassajuffrouw en van taxichauffeur tot politieagent, een gastvrije houding uitdragen. Het project Welcome moet ervoor zorgen dat dit streven uitkomt.
Burgemeester Job Cohen gaf woensdag de aftrap voor het initiatief van de Amsterdamse Alliantie, waarin het hoofdstedelijke bedrijfs- en culturele leven zich hebben verenigd.
Het komende jaar krijgen 6000 dienstverleners een training in gastvrijheid. Deze zomer begint een publiekscampagne die ervoor moet zorgen dat Amsterdammers vriendelijker worden tegenover bezoekers. Verder geven deskundigen presentaties aan onder meer winkels en horecagelegenheden.
Slechte dienstverlening
De gastvrijheid in Amsterdam laat nu soms nog te wensen over, stelde Cohen. ‘Het is een stad waar heel veel gebeurt. Iedereen vindt het fantastisch om een dagje Amsterdam te doen.’ Tegelijkertijd hebben sommige bezoekers volgens de burgemeester nare ervaringen. ‘We moeten daar echt wat aan doen.’
Die slechte dienstverlening heeft ernstige gevolgen, aldus de Amsterdamse Alliantie. Zo daalde de hoofdstad de afgelopen jaren op de internationale lijst van beste congressteden. De Kamer van Koophandel heeft berekend dat de toeristische sector in Amsterdam jaarlijks circa 200 miljoen euro aan omzet misloopt doordat bezoekers na een slechte behandeling niet meer terugkomen.
De organisatoren van Welcome gaan met onderzoeken naar gasttevredenheid en klachtenlijnen kijken of het ruim 1 miljoen euro kostende project vruchten afwerpt.
bron: Misset Horeca
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
http://www.zibb.nl/horeca/artikel_start/asp/artnr/257908/index.html
Waar is Milo Berlijn ??? Miloooooo Die man kon de kick van de tevreden gast en dus gastvrijheid pas goed overbrengen.
Daarnaast zou men ook eens moeten nadenken over de macro-economische factoren in dit geval. Salaris/koopkracht, mogelijkheid tot jobwissel etc. Veel mensen doen immers hun werk omdat ze niets anders kunnen (lees: andere mogelijkheden zien) en stompen af....
Tsja, populariteit heeft zo zijn gevolgen. Mijn vraag is: Hoe moet een kok, iemand over gastvrijheid iets bijbrengen? Waarom niet iemand die duidelijk zijn strepen heeft verdient in het gastheerschap. Daar hebben we in Nederland gelukkig een grote grope in.De wereld op zijn kop!
Nu nog wachten op de gastheer die in instellingen de koks gaan leren om te gaan hoe zorg in elkaar steekt en waar het allemaal om draait!
Hallo zeg, hoe doet Herman dat allemaal: TV, een hele keten van resto's, heisa rond nieuwe tenten, culinist bij de Telegraaf en dan ook dit nog!
Het zit waarschijnlijk in de lucht op dit moment!