Dit blijkt uit gegevens van de National Food Survey uit 1974-2000, aangevuld met data van 2000-2014. Deze database bevat informatie over onder meer de boodschappen van 150.000 huishoudens.

Verschuiving
Britten besteden steeds minder van hun inkomen aan voeding. In 1974 was dat nog 24%, in 2014 is dat gedaald naar 11%. Uit de analyse van de voeding blijkt dat Britten vaker kiezen voor frisdranken met minder calorieën, magere melk en meer fruit. Er is ook een verschuiving te zien van wit naar bruin of volkorenbrood. Daarnaast blijkt dat de Britten meer patat, pizza, chips en kant-en-klaar maaltijden zijn gaan eten.

Thee is nog steeds de populairste warme drank, maar mensen geven steeds meer geld uit aan koffie. De consumptie van thee is meer dan gehalveerd sinds 1974, van 23 koppen per week naar 8 koppen. De hoeveelheid brood die mensen eten is de laatste 40 jaar afgenomen van 25 naar 15 sneetjes per week. De baked beans moeten terrein afstaan aan Italiaans eten. Britten eten nu 20% minder baked beans dan in 1974, maar drie keer meer pasta. Ook de pizza neemt inmiddels een vaste plaats in. Volwassenen eten nu gemiddeld 75 gram pizza per week, terwijl dat in 1974 nog helemaal niet op het menu stond. De verkoop van afhaalmaaltijden is bijna verdubbeld, van 80 gram per week naar 150 gram. Hiervan is 33 gram patat en 56 gram vlees, met kebab, kip en hamburgers als favoriete opties.

Groente en fruit
In 1974 at de gemiddelde Brit 188 gram aardappels per dag, maar de consumptie hiervan is gedaald met 67%. Andere groenten – in Groot Brittannië vallen aardappels in de categorie groente – zoals komkommer, courgette en aubergine zijn hiervoor in de plaats gekomen. De consumptie van fruit is verdubbeld in de afgelopen 40 jaar. In 2014 aten Britse volwassenen gemiddeld 157 gram fruit per dag, wat gelijk staat aan bijna twee porties. Bananen zijn sinds 1996 het meest populair met 221 gram per week. Daarna komen appels en sinaasappels.

Culturele veranderingen
Minister van Milieu Elizabeth Truss: “Deze gegevens laten niet alleen zien wat we 40 jaar geleden aten, maar hoe een verandering in cultuur heeft geleid tot een voedselrevolutie. Consumenten zijn bewuster dan ooit over waar hun voeding vandaan komt, internet brengt kwaliteitsproducten dichterbij, pop-up restaurants laten ons de nieuwe trends zien en gerechten uit alle plekken op de wereld zijn nu zo gewoon als fish and chips. Door deze data te bekijken kunnen we zien wanneer en waarom onze eetgewoontes voorgoed zijn veranderd. Die inzichten kunnen we gebruiken om meer over het verleden te leren en onze voedingsindustrie en landbouwsector te laten groeien in de toekomst.”

Fotocredits: Fish and chips with mushy peas, Wikipedia
Dit artikel afdrukken