De klimaatdoelstelling hoger op de politieke agenda in binnen- en buitenland: dat wil Feike Sijbesma, CEO bij DSM. Hij transformeerde zijn eigen bedrijf tot een van de meest duurzame bedrijven ter wereld. Het invloedrijke zakenblad Fortune gaf DSM zelfs een tweede plek op de lijst van bedrijven die de wereld het meest veranderd hebben de afgelopen jaren. Hoe kijkt Sijbesma naar de manier waarop Nederland omgaat met duurzaamheid? En betaalt zijn eigen bedrijf DSM ook nog een prijs voor al die maatschappelijke betrokkenheid?

Zo leidt de VPRO het gesprek in Buitenhof in. In de uitzending maakte Sijbesma aimabel duidelijk dat hij begrijpt waarom Nederlandse politici en bedrijven toch wat rustiger aan doen. Oudere kiezers zullen moeten inleveren en voor heel wat kleinere bedrijven is investeren in de toekomst geld stoppen in iets dat hun extra kosten niet in navenante dekking vertaalt. Het zal hen domweg onvoldoende extra omzet bezorgen. Klimaatzorgen zetten hen dus op verlies, hoe bezorgd ze ook zijn.

Wie het kort samenvat, mag het zo zeggen: de klimaatbewuste samenleving vraagt zoveel verandering dat we dat daar niet allemaal aan willen of kunnen zonder te verliezen.

Dit artikel afdrukken