Emmanuel Faber staat sinds 4 jaar aan het roer bij het Franse levensmiddelenbedrijf, dat vorig jaar wereldwijd €24,7 miljard omzet boekte. "We móeten ons aanpassen", klinkt het vol overtuiging in een interview met The Sunday Times. Op allerlei gebieden, van bedrijfsstructuur en productenportfolio tot verduurzaming. Daar zet Faber vol op in: het verbeteren van de wereldgezondheid en terugdringen van armoede door mensen te helpen beter te eten en te drinken. Voor hem betekent dat met minder vet, zout en suiker. "Als grote bedrijven niet in beweging komen, zullen consumenten daar onder lijden", zegt Faber.

Faber hamert in al zijn doen en laten op gezondheid. Hij gelooft dat consumenten 'losgeraakt' zijn van hun eten
Yoghurtmaker Danone roert zich. Het bedrijf is bekend van de merken Actimel en Activia, maar ook van mineraalwaters als Evian en Volvic. En van kindervoeding zoals Nutrilon. Recent maakte Danone bekend dat het alle 100.000 werknemers een aandeel geeft in het bedrijf, gecombineerd met een jaarlijkse aanmoedigingspremie gebaseerd op een vermenigvuldigingsfactor van de waarde van het dividend. Ook maakte Faber de langetermijndoelstellingen van Danone bekend - tot 2030 - die aansluiten bij de United Nations Sustainable Development Goals. Het bedrijf stootte de afgelopen jaren (ongezonde) merken als HP Sauce, Lea & Perrins en Kronenbourg bier af om te focussen op zuivel, water en babyvoeding. Het zet in op 100% recyclebare en CO2-neutrale plastic flessen voor Evian. De Amerikaanse Danone-tak is sinds kort B Corp gecertificeerd en is nu het grootste bedrijf ter wereld dat die kwalificatie mag voeren.


Emmanuel Faber, fotocredits Swaf75/Wikimedia


In het interview zegt hij tevens te hopen dat president Emmanuel Macron een nieuwe, Europese toon van zaken doen in de wereld mogelijk maakt
Britten dik door gebrek aan vers
Faber hamert in al zijn doen en laten op gezondheid. Hij gelooft dat consumenten 'losgeraakt' zijn van hun eten en niet weten hoe hetgeen ze eten hun welzijn en gezondheid beïnvloedt. Volgens hem maakt de Brexit de Britten straks dik. "Ik denk dat de zorgen over de gezondheidssituatie, het obesitasprobleem en de diabetesgolf door de Brexit nog groter zullen worden omdat de Britse landbouw niet zelfvoorzienend is", zegt hij in de krant. Britten zullen meer moeten gaan betalen voor verse groenten en fruit omdat de importkosten zullen stijgen. En voor de lagere inkomens betekent dat dat ze zullen moeten terugvallen op goedkoop junkfood, "met het risico van een verslechtering van de algemene gezondheid en de voedingstoestand van de Britse bevolking."

In het interview zegt hij tevens te hopen dat president Emmanuel Macron van Frankrijk een nieuwe, Europese toon van zaken doen in de wereld mogelijk maakt. Hij suggereert dat handel en verkoop op waarden en niet alleen op geld, zoals het Anglo-Amerikaanse, gebaseerd moeten zijn. Juist dit weekend werd in Parijs op vriendelijke maar niet mis te verstane wijze gedemonstreerd tegen zijn voornaamgenoot die te arrogant, te directief, te weinig menselijk en vooral te zakelijk zou zijn volgens de politieke beweging La France insoumise van Jean-Luc Mélanchon. Mélanchon wil 'een mensenzee' de straat op tegen president Macron, terwijl Faber nu juist eindelijk een zakelijke, maar door waarden geïnspireerd man aan het hoofd van Frankrijk ziet.

Foodlog organiseert het snelcongres
Gezonde Innovatie:
hoe kom je van herformulering naar het uitvinden van een gezond aanbod?

Dat blijkt niet zomaar een vraag. Schrijf je nu in: maandag 4 juni (Utrecht, stadion Galgenwaard)


Dit artikel afdrukken