Een kleine 900 stands stonden klaar om meer dan zeventigduizend bezoekers te laten proeven van vegetarische bitterballen, koekjes met chocolademousse, algennoedels, gefrituurde kip en nog veel meer. Ook als decoratiemateriaal was niet op een sliert paprika's of stapel broden gekeken. Op de Horecava draait vrijwel alles om eten, maar laten de bezoekers ook veel over.

App tegen voedselverspilling
Too Good to Go is een van origine Deens initiatief, dat sinds januari ook in Nederland actief is. Klanten kunnen via de Too Good To Go-app een ‘Magic Box’ bestellen en ophalen bij de deelnemende restaurants, bakkerijen, supermarkten of andere winkels die etenswaren verkopen.

In zo’n Magic box zit voedsel dat zou worden weggegooid omdat het de volgende dag niet meer verkocht kan worden.

Dat is een prima concept om ook de voedselverspilling tijdens de Horecava tegen te gaan, vond Joost Rietveld van Too Good To Go.

Red het Horecava-eten
Zo gedacht, zo gedaan.

Rietveld legt uit: “We hebben de techniek om mensen te mobiliseren en het ze zelf te laten ophalen zodat vervoer overbodig wordt.”
Too Good To Go bespaart moeite en geld. Dat motiveert.

Rietveld stond met zijn hele team 4 dagen lang op de Horecava. “Aan het einde van elke dag haalden we het eten op bij de verschillende standhouders. De meeste standhouders deden mee”, vertelt hij. “De bezoekers van de Horecava konden via de app een Magic Box kopen om mee te nemen vanaf 2 verschillende pick-up points op de beurs.”

Na die eerste verkoopronde bleven er nog Magic boxen over. “Elke dag kwamen zo’n 25 Amsterdammers nog een box ophalen. Daarna hadden we nog een busje tjokvol eten over. Dat brachten we naar het Leger des Heils.” Ook de opbrengsten van de verkochte boxen werden gedoneerd aan het Leger des Heils.

Vol is vol
Door de grote hoeveelheid voedsel die Rietveld elke dag aangeboden kreeg, ontstond er een logistiek probleem. “Na de eerste dag,” vertelt Rietveld, “stonden de koelkast, vriezer en voorraadkast van de Leger des Heilslocatie helemaal vol.” Gedurende de 4 dagen reed Too Good to Go elke dag naar een andere locatie om het van de container geredde eten opnieuw te distribueren. Rietveld: “De verspilling blijkt groter dan we dachten.”

Uiteindelijk heeft Rietveld circa 400 boxen verkocht en 5 volle bestelbusjes eten gedoneerd aan het Leger des Heils.

Op 26 maart 2019 organiseert Foodlog samen met Emerce het congres Digital Food. Joost Rietveld vertelt daar hoe je technologie kunt gebruiken om de logistieke uitdagingen van derving te overwinnen. Schrijf je hier in vóór 24 februari en profiteer van €100 Early Bird-korting!
Dit artikel afdrukken