Marloes van der Bos
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het was even stil, maar de nieuwe fabriek mét een achtbaan van Tony Chocolonely komt er dan toch, in Pakhuis De Vrede in Zaandam. Als de vergunning rond is staat er over 3 jaar voor €120 miljoen een chocoladefabriek waar Tony’s-baas Henk Jan Beltman een 'Willy Wonka'-fabriek van wilt maken, die vergelijkbaar is met de Heineken Experience.

Onderdeel van deze experience is een achtbaan die door de fabriek gaat. “Ik vind dat fun en wat goed is voor de wereld moeten samengaan”, zei Henk Jan Beltman in Het Financieel Dagblad.

Overname of samenwerking?
Naast het exploiteren van een belevingsfabriek wil het bedrijf meer samenwerkingen aangaan met andere spelers in de chocolademarkt. In het FD zei Beltman zelfs dat Tony’s over enkele jaren onderdeel zou moeten zijn van een grote, wereldwijd opererende chocoladeproducent zoals Nestlé, Mars of Mondelez. Maar dat is verkeerd begrepen, corrigeert een woordvoerder in De Morgen. Door nauwere samenwerking wil het bedrijf misstanden - zoals kinderarbeid - op grotere schaal kunnen aanpakken en zo meer impact hebben. Zo gaat Tony's samen met de chocoladeproducent Barry Callebaut volgend jaar eerlijke chocolade verkopen in de winkels van Albert Heijn en de Belgische Delhaize.

'Schaamlapje'
Teun van de Keuken, journalist, oprichter en naamgever van het chocoladebedrijf, heeft kritiek op het samenwerken met andere grote spelers. “Het bedrijf wordt dan het mooie uithangbord van een verder vies bedrijf dat de zaakjes totaal niet op orde heeft,” zegt hij in magazine Quote. Als Tony’s echt in zee zou gaan met een grote speler, dan wordt het bedrijf volgens hem niet meer dan een ‘schaamlapje’.
Dit artikel afdrukken