In een boerenblad lazen we een pleidooi van een boerenvoorman tegen foute supers. Zo noemt hij ze als ze werken met een opslagsysteem. Ze maken verse boerenwaar duur om er de aanbieding in WC-papier mee te kunnen financieren. Ze kopen Popla in voor 1 euro en verkopen het papier voor koning, keizer, admiraal en je eigen billen voor een kwartje. Dat moet ergens vandaan komen. Daarom laat Albert H. je voor een bakje tomaten 2,99 betalen en Aldi en Lidl, de helden wat deze boerenman betreft, maar 0,99.
Voor precies hetzelfde bakje!
Voor die tomaten rij je nl. niet om denkt Albert en dus verdient hij op je hele kassabon meer. Slim als hij is, laat hij je dat bij nog wat meer van die producten op die manier in je wagentje tillen. Albert moet je dus zien als een boef die op de hele categorie vers een veel te hoge opslag doet en op niet-vers een veel te lage en zelfs negatieve. Die stunt en knalt op een stukje van het assortiment om op de rest in jouw portemonnee te kunnen graaien
Bij Aldi en Lidl, betaal je voor alles weinig omdat ze er alleen de centen op doen die hun echte kosten en marge dekken. Geen slimme psychologische oorlogsvoering met de consument over het hele assortiment heen. Volgens onze boer is dat goed, want zo krijgen de boeren en de consument echte waarde voor hun geld.
We keken elkaar verbaasd aan over de redactietafel.
Moet het de boeren uitmaken of ze door de hond van het toiletpapier of de kat van de allerlaagste uitgeknepen Aldi- en Lidlprijzen worden gebeten?
De slimme consument heeft het nl. allang door: die gaat voor het goedkope vers naar de Aldi en de Lidl en voor de aanbiedingen naar Albert. Met plezier vegen ze er hun billen mee af. Dat is geen grapje, het is zo. Het aantal bezoeken aan verschillende supermerken neemt sinds een jaar weer toe.
Dus boeren, a) het is een feit dat je nu te weinig krijgt voor wat je maakt en b) of je nou wordt gepakt in procenten of centen, voor jullie maakt het geen fluit uit. Want reken maar dat de inkoopprijzen bij alle supers onderuit moeten, als de op opslagen gebaseerde margemix van je vijand Albert Haai en die eerlijke in centen van je vriend Lidl de piranha niet meer kloppen.
Good strategy - supers zijn je vijand, want er zijn er maar een paar en er zijn heel veel tomaten, paprika's, komkommers en sperziebonen. Bad tactics - je moet de consument iets te bieden hebben wat de supers vergeten. Kwaliteit, niet teveel, een paar ton te weinig, dan blijft er vraag en hou je de prijs wel goed. De consument blij, want die heeft eindelijk weer opvallend lekkere sperziebonen en tomaten. En de supers, die moeten erom vechten want er is net niet genoeg. Als jullie dat bereiken, komt het weer goed.
En goed opletten, want het is niet grote stappen, gauw thuis. Eerst beginnen met een beetje. Als de vraag stijgt, een beetje meer. En zo steeds meer, maar altijd net dat beetje te weinig. Als we ons niet vergissen, is dat eigenlijk een oude boerenhandelarenwet ;-)
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
bartje,
de SM (volgens u sado-maso) strikes back !
bij de C1000 (die van de valse merquez) koopt ge voor 1,49 drie verschillende soorten sla op 1 echte kluit (!) die ge thuis op een koele plaats in een vaas kunt zetten en nat kunt houden. drie, echt op 1 kluit !!!!
en nu gij met uwe slappe krop in de koelkasse !
voor de diehards die nog steeds bekvechten over gezonde eieren volgende zeer
mooie foto uit zeeuwsvlaanderen waar duizenden legkiekens in het zonnetje op een grote wei onder ijzendijke rondstappen, samen keuvelen en heerlijke eieren leggen. o.a. slager la couronne (van de lekkere lamskroontjes..) verkoopt ze.
zeews-vlaanderen. het bijbels land, waar moses de schelde over stak om zijn volk naar het land van melk en honing te leiden !!
Marieke, ze kopen het inderdaad vaak in eigen omgeving in en er zijn directere lijnen. Bij een supermarkt zitten er vaak nog schakels tussen. Bovendien is er ook nog zoiets als vakkennis en reputatie. De specialist en marktkoopman kun je direct aanspreken wanneer je ontevreden bent over dekwaliteit. Vroeger liep er in een supermarkt ook nog wel eens iemand rond die verantwoordelijk was voor de AGF. Dankzij de prijzenoorlog is die vervangen door iemand van 16 die er ook de lege flessen bij doet en een uit niet kan onderscheiden van een appel. wanneer ik een sla koop op de markt kan ik die na 8 dagen nog uit de koelkast alen en eten. Dat is me met die zakjes sla uit de SM nog nooit gelukt. Aardige woordspeling overigens SM en supermarkt. Want je moet wel een beetje SMér zijn om voor een dubbeltje goedkoper sla in de supermarkt te halen. Als je er meer over wilt weten moet je het boek Het Boodschappenbolwerk eens lezen van Frits Kremer wat dit voorjaar verschenen is. Het getuigeverhaalvan een insider uit die wereld in Nederland.
Als iemand weet waar die smakelijke paprika's te koop zijn, zou ik dat graag weten.
Ulrik, je moet beter lezen anders krijgen we allemaal zinloze reacties. Je generaliseerde. Daar sprong Klootwijk op. In Nederland worden wel degelijk smakelijke paprika's geteeld.
Dick, als je even terug gaat in de tijd. Wouter sprong boven op me toen ik het had over smakeloze paprika's. En gaf toen een gloedvol verhaal over de smakelijke paprika-rassen die er wel degelijk zijn. Sindsdien voel ik me schuldig, dat ik dat thema aansneed. Ik ben overigens nog steeds op zoek naar die smakelijke paprika's, het is mijn heilige graal geworden. Jammer dat ik geen kaart voor de Digros heb, want daar zullen ongetwijfeld te koop zijn!