Vanuit de haven van La Rochelle vertrok deze week voor het eerst in de geschiedenis een groot vrachtschip met Frans graan naar Zuid-Korea. De MV Christina IV vervoert 61.000 ton GMO vrije maïs naar het Aziatische land.

"Opmerkelijk!", zegt onze Franse contactpersoon. Hij is goed thuis in de graanhandel. Hij legt ons uit dat Frankrijk zijn mais naar zijn buurlanden en naar Noord-Afrika verkoopt, maar export naar Azië kan hij zich niet heugen. Nog opmerkelijker is de prijs waarvoor de lading gaat. Franse mais, geleverd in Zuid-Korea, kost maar liefst $40 per ton meer dan Braziliaanse. In juni zou de keuze voor Franse mais logisch zijn geweest. Toen was Franse maïs goedkoper dan Braziliaanse; deze lading is echter voor de hoofdprijs ingekocht. Waarom?

"Frankrijk is het enige land ter wereld dat GMO-vrije mais exporteert", zegt onze contactpersoon vanuit La Rochelle. "Wie de lading gekocht heeft, weten we niet precies. Daarom is niet met zekerheid te zeggen dat het gaat om een lading die gekocht is omdat hij GMO-vrij is. Maar als dat zo is, dan is het een teken aan de wand." De Volkskrant joeg Nederland gisteren angst aan met een verhaal over naderende graantekorten in de minder bedeelde gebieden van de wereld. Als inmiddels kapitaalkrachtige Aziaten onze GMO-vrije graan kopen omdat ze die prefereren boven GMO Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse, dan zullen wij ons graan daarvandaan moeten importeren. Dat is niet alleen onduurzaam en maakt ons afhankelijk, maar het gaat ook in tegen de wensen van menige Europeaan. Europa houdt immers niet van GMO-voedsel, maar wat kan het met zijn tanende economie inbrengen tegen het steeds rijker wordende Azië dat voor kwaliteit gaat?

In de VS is inmiddels een sticker ontwikkeld voor gegarandeerd GMO-vrij voedsel. Er is zelfs sprake van ''Proposition 37', die Amerikaanse consumenten een nieuw fundamenteel recht moet geven. Ze moeten mogen weten of ze wel of geen GMO's in hun eten hebben.

Als de MS Christina IV een voorbode is van een trend, zullen we in ieder geval de stickers in Europa vermoedelijk ook gaan zien. Rijkere consumenten zullen er extra voor betalen. Ze zullen om ons eigen graan te kunnen eten, moeten opbieden tegen kopers in verre vreemde landen.

Fotocredits: MV Christina IV door Robertvh, fleetmon.com
Dit artikel afdrukken