Door educatie, hands on-activiteiten en het makkelijk toegankelijk maken van gezonde voeding, hoopt FoodCorps dat kinderen langer (en) gezonder zullen leven. Een eigen onderzoek van FoodCorps laat zien dat 70% van de kinderen positiever is over groenten na een FoodCorps-programma op school. FoodCorps geeft een aantal tips om ook thuis kinderen een betere relatie te laten krijgen met groenten.
Betrek kinderen
Kinderen kunnen, afhankelijk van hun leeftijd, betrokken worden in allerlei activiteiten rondom groenten. Laat hen helpen met het kweken van groenten, het verzinnen van recepten en koken. Kinderen zijn er trots op als ze zelf de zorg krijgen voor de groenten of een gerecht en ze hebben dan eerder de neiging er ook van te eten. Het is net als in het bedrijfsleven volgens Ellis: “Je moet niet proberen iemand anders te overtuigen van jouw idee, maar het idee samen creëren.”
Het is net als in het bedrijfsleven volgens Ellis: je moet niet proberen iemand anders te overtuigen van jouw idee, maar het idee samen creërenBlijf dicht bij het bekende
Kinderen, en mensen in het algemeen, staan meer open voor nieuwe dingen als het niet al te ver af staat van wat ze al kennen. Als voorbeeld noemt Ellis het maken van een ‘hummus pizza’. “Het is niet makkelijk kinderen enthousiast te krijgen over hummus, maar als je het in de vorm doet van iets wat ze kennen (zoals een pizza) en wat ze lekker vinden, is het een veel kleinere stap voor ze om het te proberen.” Deze tactiek kan ook gebruikt worden om bestaande gerechten gezonder te maken.
Maak het populair
Rolmodellen zijn belangrijk. Natuurlijk moeten de ouders het goede voorbeeld geven, maar ook andere personen die invloedrijk zijn voor kinderen kunnen een rolmodel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de iets oudere populaire kinderen op school, die optreden als ‘ambassadeurs’.
Zorg dat het leuk en lekker is
Kinderen zullen veel eerder iets proeven wat er leuk, lekker en vrolijk uitziet, dan iets wat minder aantrekkelijk is. Zorg dus dat het bord er leuk uit ziet. Ook houden kinderen van spelen met eten. Je kan bijvoorbeeld leuke stempels maken van sappige rode bieten.
Waardeer kleine stapjes
Als de lat niet te hoog ligt, is de kans op succes groter. Kinderen hoeven niet direct veel te eten, het is al goed als ze een klein beetje van iets nieuws proberen. Als kinderen het gevoel hebben succesvol te zijn, is de kans groot dat ze dit gedrag blijven vertonen en vooruitgang boeken.
Wees positief
Veel ouders gaan de strijd aan over het eten van groenten. Niet doen. Wees positief over wat kinderen wel hebben gegeten, in plaats van de aandacht te leggen op wat ze niet hebben gedaan.
Help elkaar
De teamleden van FoodCorps delen goede ideeën met elkaar, zoals bijvoorbeeld het stempelen met bietjes. Aarzel niet eigen ideeën uit te proberen en te delen met anderen, ook ouders. Het wiel hoeft niet steeds opnieuw uitgevonden te worden.
Fotocredits: Food Face, Colin Kloecker
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dirk, precies, framing! Dat is toch de essentie van humor (ook van marketing trouwens, hoewel die twee zelden hetzelfde zijn….)
Dan even serieus: er mag best wel meer wetenschappelijk onderzoek naar voedselgewoontes hier op Foodlog gepresenteerd worden. Waar discussies over voedingsstoffen al heel snel lijvige boekwerken citeren, blijven discussies over gedragskenmerken hier vaak steken in meningen.
En er is heus wel wat onderzocht hoor, want de maatschappelijke kosten van slechte gewoontes zijn gigantisch.
Dick Veerman : als je wilt, wil ik best eens diep in dit onderwerp duiken en een artikel schrijven.
@Linda: als je van een geitenwollensokken dragende aardewroeter spreekt, komt alles ineens weer anders te liggen. Framing! En dat die kinders nu ineens makkelijke eters zijn, komt dat misschien omdat ze een paar jaartjes ouder zijn geworden? Dat scheelt meestal nogal namelijk!
@Ria, dat is een term van Geenstijl. Staat voor bla-bla types met zogenaamd eigenzinnige kleding (paarse broeken en brillen met dik zwart montuur, tegenwoordig ook vaak hipsterbaard) die geld verdienen door gebakken lucht te verkopen en zichzelf heel belangrijk vinden.
Alles waar een nuchtere aarde-wroeter zeg maar niets mee heeft.
Linda #7:
Ik ben erg benieuwd wat jij bedoeld met paarse-broeken-marketing?
Nieuw begrip voor mij, ben gewoon benieuwd.
Niet zo zuur, collegae. Het is al met al een sympathiek project. Niet gericht op geld verdienen met paarse-broeken-marketing, maar op het opzetten van een gemeenschap waar ouders elkaar positief stimuleren door aandacht te geven aan wat wel werkt.
En, zoals de Gouden Standaard in de psychologie zegt: "Alles wat je aandacht geeft, groeit".
Mijn beste vriendin heeft veel van deze tips destijds zelf bedacht om haar drie zoons aan de groente te krijgen en dat is haar gelukt. Zelf kweken, koken, als snack presenteren, enzovoorts. Waren moeilijke eters, eten nu eigenlijk heel makkelijk.