Bestelplatforms
De bezorgmarkt bestaat uit twee pijlers. De ene poot bestaat uit de foodservicebedrijven zoals de ketens met een eigen bezorgdienst (denk aan Sushipoint), de bestelplatformen (Thuisbezorgd) en de rechtstreekse maaltijdbezorging plus de versboxen (HelloFresh, Marley Spoon). Deze bedrijven zijn dit jaar goed voor 57% van de markt voor thuisbezorgen en groeien volgend jaar naar verwachting met meer dan 11% door naar €1,9 miljard omzet. "Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen gemaksconcepten en voedselbezorging blijven groeien," zegt het FSIN. "Vooral jongeren en tweeverdieners hebben meer dan ooit geld over voor lekker eten en voor gemak."
Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen gemaksconcepten en voedselbezorging blijven groeienSupermarkten met inhaalslag bezig
De andere poot is de foodretail, de supermarkten. Ook die bezorgen meer aan huis. Zij zijn dit jaar goed voor 43% van de markt voor het thuisbezorgen van food, schrijft Distrifood. Maar de supermarkten zijn met een inhaalslag bezig en zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de nieuwkomers in de markt zoals Picnic en Crisp. "Consumenten verkiezen ook hier duidelijk het gemak van thuisbezorging boven het zelf afhalen van hun online bestelde boodschappen," aldus het FSIN. Volgend jaar kan de verhouding al op 50-50 uitkomen; FSIN denkt dat groei van de foodretail zo'n 40% zal bedragen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Verrassend genoeg blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK dat de klantenkring van leveranciers van maaltijdboxen tot en met het derde kwartaal van 2018 met 17% daalde. Van alle Nederlandse huishoudens is nog maar 2,9% klant bij een aanbieder van maaltijdboxen. Vorig jaar was dat 3,5%.
De verspakketten van supermarkten doen het in tegenstelling tot de maaltijdboxen juist wel goed. Daarin ziet het onderzoeksbureau een stijging van 5,1% ten opzichte van 2017. Albert Heijn is de supermarkt die de meeste verspakketten verkoopt, gevolgd door Lidl. De pakketten worden vooral gekocht door huishoudens met kinderen en tweeverdieners, schrijft Distrifood.