2007 wordt ons jaar, aldus Richard Min en Jasper Hieselaar. De verraste Amsterdammers winnen de overall award van de zevende Horecava Innovation Award met hun product Bloomingteas, dat tot nu toe vooral in het hogere segment van de horeca verkrijgbaar is. Bloomingteas bestaat uit jonge bladknoppen van de theeboom, die met een bloem ambachtelijk worden samengebonden en in bolvorm gedroogd. Als de bol in heet water komt, ontvouwt deze zich en komt ' tot bloei' en ontstaat een bijzonder stilleven. De presentatie van het theeconcept, met meerwaarde voor ondernemer en gast, speelt in op de belevingstrend.
De smaak is uitstekend, zegt juryvoorzitter Karel de Vos bij de uitreiking van de award. "De inkoopprijs is wat hoger, maar dat is het meer dan waard, want de initiatiefnemers gaan voor kwaliteit van deze pure Chinese witte thee.'' Bloomingteas is tevens winnaar in de categorie Food & Beverage.
Bij Interior & Design gaat Shots met de hoogste eer strijken. Shots staat voor een clubtable annex drankenconsole met plaats voor tien flessen drank. Een speels design en een verrijking van het horeca-interieur, stelt de jury over dit idee van de Eindhovense ontwerper Jan Paul Meulendijks.
Het servies-afrekensysteem Pabis gooit de hoogste ogen in de categorie Equipment. Dit innovatieve systeem van Pabst en Pabst is bedoeld voor de betaling van maaltijden en drankjes in bedrijfsrestaurants en kantines. Onder borden, schalen, bakjes en glazen bevindt zich een transponder met prijsinformatie. Het product speelt in op de trend van verdere automatisering in de cateringsector.
Bij Services wint Xs2Jobs, een online banenplatform voor hotels en restaurants in Amsterdam. Concurrerende horecabedrijven werken samen bij het zoeken van personeel. Het initiatief speelt in op de schaarste op de arbeidsmarkt.
bron: zibb
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Wouter, Ben ik helemaal met je eens. het zegt ook iets hoe de horeca op de hoogte is van dit soort zaken en hoezeer echte-thee nog een onderschat product is binnen de horeca.
@ Ailko,
Dit concept is wellicht best een oorkonde waard, bijvoorbeeld "introductie van het jaar". Maar innovatie suggereert toch echt dat je met vernieuwende, eigen ideeën moet zijn gekomen. Dat is hier zo te zien niet het geval. En dat de horecabonzen uitstekend smakende thee als iets uitzonderlijks eruit pikken is typisch.
Wellicht voor jou niet nieuw wouter. De Horeca wereld denkt hier duidelijk anders over. Wellicht omdat ze het nu toegankelijk hebben gemaakt voor iedereen?
Wat is er innovatief aan dit product? Thee die een bloem wordt in het glas is niet nieuw. Thee met een uitstekende smaak is ook niet nieuw. Thee met uitstekende smaak die een bloem wordt is ook niet nieuw. De term 'blooming teas' bestond ook al.
Karel de Vos moet m.i. iets kritischer zijn.