De coöperatieve afzetorganisatie voor groenten- en fruit The Greenery is de afgelopen jaren geplaagd door ruzies en slechte financiële resultaten. Bij de presentatie van de jaarcijfers verklaarde topman Smits zijn bedrijf klaar voor de online activiteiten van supers.
De Levensmiddelenkrant bericht als volgt over de uitspraken van Smits:
The Greenery heeft de capaciteit en kennis in huis om haar afnemers in de retail van dienst te zijn als zij besluiten online versproducten te gaan verkopen. “De online supermarktverkoop kan consequenties hebben voor onze bedrijfsvoering.”
Dat zei topman Philip Smits gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de telersvereniging. “We hebben een uitstekende logistieke dienstverlening en zijn sterk in het verwerken van orders. Wij hebben dus de kennis en de capaciteit in huis om online supermarkten van dienst te zijn,” aldus Smits.
Smits refereert daarmee aan de recente overname door Albert Heijn van bol.com. Deze overname zal naar verwachting de dynamiek van de retailmarkt verleggen van een bedrijfsvoering gericht op omzet per m2, naar geheel nieuwe concurrentievormen.
De werkelijke vraag die gesteld moet worden luidt: waarom realiseerden boeren- en tuindersorganisaties zich niet dat ook zij zelf bol.com hadden kunnen overnemen? De land- en tuinbouw in Nederland staan er financieel zwak voor. Alleen al in tuinbouw staat ca. 5 miljard krediet uit waarvan de vraag is hoeveel daarvan moet worden afgeschreven. De overnamesom van bol.com bedroeg € 350 miljoen, minder dan 10% van de in gevaar verkerende kredietportefeuille van de Nederlandse banken in alleen de tuinbouw. In varkenshouderij en kip staan eveneens bedragen uit die de overnamesom van € 350 miljoen in een aantrekkelijk licht plaatsen.
De winst van The Greenery bedroeg in 2011 € 1,9 miljoen.
Dit artikel afdrukken
The Greenery heeft de capaciteit en kennis in huis om haar afnemers in de retail van dienst te zijn als zij besluiten online versproducten te gaan verkopen. “De online supermarktverkoop kan consequenties hebben voor onze bedrijfsvoering.”
Dat zei topman Philip Smits gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de telersvereniging. “We hebben een uitstekende logistieke dienstverlening en zijn sterk in het verwerken van orders. Wij hebben dus de kennis en de capaciteit in huis om online supermarkten van dienst te zijn,” aldus Smits.
Smits refereert daarmee aan de recente overname door Albert Heijn van bol.com. Deze overname zal naar verwachting de dynamiek van de retailmarkt verleggen van een bedrijfsvoering gericht op omzet per m2, naar geheel nieuwe concurrentievormen.
De werkelijke vraag die gesteld moet worden luidt: waarom realiseerden boeren- en tuindersorganisaties zich niet dat ook zij zelf bol.com hadden kunnen overnemen? De land- en tuinbouw in Nederland staan er financieel zwak voor. Alleen al in tuinbouw staat ca. 5 miljard krediet uit waarvan de vraag is hoeveel daarvan moet worden afgeschreven. De overnamesom van bol.com bedroeg € 350 miljoen, minder dan 10% van de in gevaar verkerende kredietportefeuille van de Nederlandse banken in alleen de tuinbouw. In varkenshouderij en kip staan eveneens bedragen uit die de overnamesom van € 350 miljoen in een aantrekkelijk licht plaatsen.
De winst van The Greenery bedroeg in 2011 € 1,9 miljoen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Waar een wil is, is een weg! We zullen het zien.
Ik zie dat u lid bent van The Greenery. Denkt u dat uw coöperatie klaar is voor agentscape / web-based draaischijfsysteem zoals topman Smits doet voorkomen?
Quote Piet: "Ik geloof echt dat er maar een klein aantal grote tuinders van vruchtgroentes gaan overblijven in Nederland. Zij zullen scherp moeten leveren aan de grote ketens, maar de onderlinge afhankelijkheid gaat groot worden. De naam van de (sub)keten wordt verbonden met de 'tuinder'. "
Volgens mij zijn we het daar over eens.
Een paar opmerkingen:
In mijn optiek is de onderlinge afhankelijkheid nu net zo groot als dat hij over 10 jaar zal zijn. Het enige verschil is dat diverse spelers in de keten dit al jaren proberen te negeren zodat zij het niet hoeven te verwaarden.
Groot en gestructureerd heef ook een nadeel, één fout en het bedrijf kan naar de donder zijn. De woorden scherp leveren zijn belangrijk daarin. Ik meen me nog een Melanie schandaal te herinneren waar grote spelers ook scherp moesten leveren.
U stelde eerder in een tekst dat producten iedere dag gecontroleerd worden. Volgens mij is het NL systeem ook zo opgebouwd. Maar het systeem blijft zo sterk als de zwakste schakel.
Laat ik afsluiten met een visie omschrijving van hoe ik de huidige crisis zie:
Veel telers/collega’s hebben de afgelopen 15 jaar hun vertrouwen uit de klok gehaald en middels coöperaties aan individuele mensen gegeven. Die telers die dat niet hebben gedaan (voel je vrij om mij te corrigeren als ik het verkeert zie) zijn nu spelers met vergelijkbare strategieën en groei potentie als Le Gaga. Met andere woorden in mijn optiek hebben de coöperaties niet gebracht wat de bedoeling was omdat zij allemaal dubbele doelen hadden. Tegelijkertijd weet ik zeker dat als alle telers zelf aan de verkoop waren gegaan het wellicht al veel eerder fout zou zijn gegaan door onder aanbieding enzovoort. In mijn optiek is/was er geen systeem dat correct functioneert als draaischijf tussen producent en consument. Dat is niemands schuld en tevens ieders schuld.
Het heeft in ieder geval geresulteerd in een enorm wantrouwen van telers naar oude/nieuwe bestuurders die stellen dat zij het wel kunnen oplossen. In dezelfde 15 jaar zijn de retailers door gegaan met hun inkoop te consolideren. Met het huidige (race to the bottom) volatiele voedselprijs systeem als gevolg. Er zal in mijn optiek na een grote klap vast een balans komen en ik vermoed dat Agentscape of een soortgelijk web-based draaischijfsysteem er een grote rol in zal spelen.
@Piet, Robert is ook tuinder. Hij teelt komkommers.
Het is wel te vergelijken en niet te vergelijken. De Chinese markt heeft miljoenen kleinschalige boeren die zich verenigen in collectieven. Deze boeren hebben geen toegang tot kapitaal, gekwalificeerd personeel en uiteindelijk ook niet tot de markt. Het resultaat is veel productie van een goedkoop product met onduidelijke klantenkring.
Le Gaga is substantieel groter dan de concurrenten in de provincies Guangdong en Fujian. Daarmee worden (vaste) grote klanten gebonden, die dagelijks beleverd worden. Er is geen meerprijs, want het blijven natuurlijk wel Chinese klanten. Geen cent te veel. Wel worden er verschillende schakels uitgesneden waardoor de lijnen kort zijn, het product vers blijft en natuurlijk kosten worden vermeden.
Ik zie in Azië dat er veel bedrijven uit de vollegrond/akkerbouw en / of bananenteelt schakelen naar ver sproductie . Er is ook een voorbeeld uit Nederland van een bonenproducent die in Noord Afrika grootschalig vruchtgroentes produceert. Een erg succesvolle formule, waar je niet je ogen voor moet sluiten.
Ik geloof echt dat er maar een klein aantal grote tuinders van vruchtgroentes gaan overblijven in Nederland. Zij zullen scherp moeten leveren aan de grote ketens, maar de onderlinge afhankelijkheid gaat groot worden. De naam van de (sub)keten wordt verbonden met de 'tuinder'.