De Levensmiddelenkrant bericht als volgt over de uitspraken van Smits:

The Greenery heeft de capaciteit en kennis in huis om haar afnemers in de retail van dienst te zijn als zij besluiten online versproducten te gaan verkopen. “De online supermarktverkoop kan consequenties hebben voor onze bedrijfsvoering.”
Dat zei topman Philip Smits gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de telersvereniging. “We hebben een uitstekende logistieke dienstverlening en zijn sterk in het verwerken van orders. Wij hebben dus de kennis en de capaciteit in huis om online supermarkten van dienst te zijn,” aldus Smits.


Smits refereert daarmee aan de recente overname door Albert Heijn van bol.com. Deze overname zal naar verwachting de dynamiek van de retailmarkt verleggen van een bedrijfsvoering gericht op omzet per m2, naar geheel nieuwe concurrentievormen.

De werkelijke vraag die gesteld moet worden luidt: waarom realiseerden boeren- en tuindersorganisaties zich niet dat ook zij zelf bol.com hadden kunnen overnemen? De land- en tuinbouw in Nederland staan er financieel zwak voor. Alleen al in tuinbouw staat ca. 5 miljard krediet uit waarvan de vraag is hoeveel daarvan moet worden afgeschreven. De overnamesom van bol.com bedroeg € 350 miljoen, minder dan 10% van de in gevaar verkerende kredietportefeuille van de Nederlandse banken in alleen de tuinbouw. In varkenshouderij en kip staan eveneens bedragen uit die de overnamesom van € 350 miljoen in een aantrekkelijk licht plaatsen.

De winst van The Greenery bedroeg in 2011 € 1,9 miljoen.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken