'The Daily Mile' is begonnen in het Schotse Stirling, waar basisschoolkinderen dagelijks een rondje rennen om aan genoeg beweging te komen en obesitas te vermijden. In Schotland doen sinds 2012 ongeveer 1.500 scholen mee aan de Daily Mile en het programma staat bij diverse andere landen in de belangstelling. In Nederland pikte JOGG het idee op.

Op 28 september startte 'The Daily Mile' in Nederland. Sinds de start hebben 102 basisscholen zich aangemeld. Het uiteindelijke doel is dat alle Nederlandse basisscholen het project integreren in hun lesprogramma zodat kinderen genoeg bewegen, ook kinderen van wie de ouders geen geld hebben om een sportclub te kunnen betalen.

Aftrap Rotterdam
De Nederlandse aftrap vond plaats op OBS De Toermalijn in Rotterdam. In principe is The Daily Mile gericht op klassen uit de bovenbouw, maar sinds kort doen ook de kleuters van De Toermalijn mee. Voor hen zijn de rondjes iets kleiner en duurt het wat minder lang. Omdat toepassing op middelbare scholen volgens de organisatie wat te complex is, is het project alleen bestemd voor basisscholen.

Basisscholen
The Daily Mile is op veel van de deelnemende basisscholen opgenomen in het lesprogramma als onderdeel van het vak Nieuwsbegrip. Het programma heeft een enthousiaste ambassadeur in de persoon van schaatser Erben Wennemars. Hij houdt zoveel mogelijk contact met de leerkrachten en directeuren van basisscholen om ze te informeren over The Daily Mile. Deelnemende leerkrachten zijn zo enthousiast dat zij andere klassen stimuleren om ook mee te doen.

Effectmeting
Op dit moment wordt het effect van The Daily Mile in Nederland niet gemeten. Uit de ervaringen in Schotland blijkt dat de aanpak een positief effect heeft op de kinderen. Niet alleen de conditie van de kinderen verbetert, ook hun concentratieniveau, stemming, gedrag en algehele welzijn gaan omhoog. JOGG krijgt volgend jaar in maart de resultaten van een grootschalig onderzoek uit Schotland. Aan de hand van die resultaten wil de organisatie kijken of ze in Nederland ook een effectmeting gaan uitvoeren.

SBO De Vuurtoren is één van de basisscholen die meedoet aan The Daily Mile. Leerkracht Sander van Rooijen nam het initiatief om met The Daily Mile mee te doen.

Initiatief
Van Rooijen is getrouwd met een Schotse vrouw. Via zijn schoonfamilie uit Schotland hoorde hij over het succes van The Daily Mile en dat het 'schoolrennen' de conditie en het concentratieniveau van kinderen verbetert. Dit motiveerde hem om The Daily Mile te introduceren op De Vuurtoren. Zijn passie voor hardlopen speelde ook een rol. "Als ik hardloop voel ik me veel energieker. De vertaalslag naar kinderen is daardoor makkelijker, omdat je zelf weet welke positieve effecten het oplevert", zegt van Rooijen. Hij maakte in de zomervakantie een plan en legde dit voor aan zijn directeur, die ermee instemde. Van Rooijen kreeg samen met 2 andere leraren de kans om met 3 klassen The Daily Mile uit te proberen. De Vuurtoren besloot naar aanleiding daarvan al voor de herfstvakantie om met alle klassen elke schooldag mee te doen aan The Daily Mile.

Een ander voordeel is dat sommige kinderen niet goed zijn in rekenen, spelling of een ander vak maar wel uitblinken tijdens The Daily Mile. Dit geeft ze een goed gevoel
The Daily Mile
Het niveau was per kind erg verschillend. De eerst keer liet Van Rooijen de kinderen alleen 15 minuten wandelen, maar er waren ook kinderen die meteen al aan het joggen of rennen waren. Na een paar weken merkte hij dat de kinderen die eerst alleen maar wandelden, ook gingen rennen. "Op dit moment is het zo dat mijn klas de 1,6 kilometer binnen 15 minuten haalt’’, zegt van Rooijen. Met zijn klas loopt hij elke dag naar een klein parkje vlakbij de school. Van Rooijen rent zelf niet mee, omdat hij de tijd en de kinderen goed in de gaten wil houden. De kinderen zijn na 15 minuten rennen wel wat drukker dan normaal, maar dan is het de taak van de leerkracht om ze weer rustig te krijgen. "Vooral bij de onderbouw is dit het geval. De kinderen komen dan met rooie wangetjes binnen, dat is wel leuk om te zien".

Blijven motiveren
Natuurlijk zijn er soms ook kinderen die de 1,6 kilometer net niet of wel halen doordat ze bijvoorbeeld een blessure hebben, moe zijn of slecht hebben geslapen. "Daar moet je wel rekening mee houden". Wat hij in ieder geval van alle kinderen eist, is dat ze hun best doen. Omdat De Vuurtoren een basisschool is met speciaal onderwijs, heeft hij ook te maken met kinderen die gedragsproblemen of bijvoorbeeld een motorische achterstand hebben. "Als ik weet dat een kind problemen heeft met de motoriek, dan leg ik de lat ook minder hoog. Ik heb daarnaast ook altijd door of een kind echt ziek is en daardoor niet mee kan rennen of 'nep ziek' en geen zin heeft om te rennen." Soms hebben de kinderen geen zin, maar daar ziet van Rooijen een taak weggelegd voor de leraar: "Net als dat ik de kinderen motiveer met rekenen, motiveer ik ze ook om mee te doen aan The Daily Mile".

Conditie
Van Rooijen kan niet echt merken dat het concentratieniveau van de kinderen omhoog gaat. Dat is lastig te meten en per kind verschillend. Hij merkt wel dat een aantal kinderen een betere conditie heeft, met name de kinderen die eerst 1 of 2 rondjes renden en nu 4 rondjes binnen een kwartier afleggen. In dat opzicht is het resultaat dus wel meetbaar. Een ander voordeel is dat sommige kinderen niet goed zijn in rekenen, spelling of een ander vak maar wel uitblinken tijdens The Daily Mile. Dit geeft ze een goed gevoel.

Voordelen
Van Rooijen zou het andere scholen aanraden om mee te doen. "Bewegen heeft alleen maar voordelen voor kinderen. Kinderen zitten teveel, zowel thuis als op school. Dat is een maatschappelijk probleem. Met The Daily Mile krijgen ze de gelegenheid om even hun energie kwijt te raken, waardoor ze ook nog eens een betere conditie krijgen. Het overgewicht wat veel voorkomt bij kinderen wordt ook aangepakt en het heeft een positieve invloed op het humeur."

Leerkrachten
Om de hele school mee te laten doen aan The Daily Mile, zoals SBO de Vuurtoren doet, is niet altijd makkelijk. Een leerkracht moet het zelf inpassen in de lesdag en de kinderen zijn soms wat drukker na het rennen. Van Rooijen hoopt dat zowel de kinderen als de leraren op een gegeven moment gewend raken aan The Daily Mile zodat het in hun systeem komt. Zelf heeft hij een rooster in de klas hangen, waar de weekplanning op staat. Als The Daily Mile nog niet in de planning staat, vragen kinderen automatisch wanneer ze mogen rennen. "Als het in eenmaal het systeem van de kinderen zit, dan komt het uiteindelijk ook in het systeem van de leerkrachten".
Dit artikel afdrukken